انواع هوش مصنوعی و موارد استفاده مارکترها از آن ها

ربات در حال فکر

فهرست مطالب

همه ما درباره هوش مصنوعی و کارهای بزرگی که تواند انجام دهد شنیده ایم. هوش مصنوعی شامل ابزارهای متفاوتی است که می تواند به کل شیوه کار بازاریابان اینترنتی را متحول کند. می توانید از ابزارهای مختلف هوش مصنوعی استفاده کنید و در وقت و سرمایه خود صرفه جویی کنید.

با ما همراه باشید تا در ادامه این مقاله به بررسی انواع هوش مصنوعی بپردازیم. ما پرده‌ها را کنار خواهیم زد و شما را با تایپ های مختلف هوش مصنوعی آشنا می کنیم که با استفاده از آنها می توانید کارهای بازاریابی خود را سرعت ببخشید.

 

انواع هوش مصنوعی

انواع عملکردی هوش مصنوعی

در این مقاله با انواع هوش مصنوعی آشنا خواهیم شد. ابتدا اسامی آنها را لیست میکنیم و در بخش های بعدی توضیحات بیشتری ارائه میکنیم.

  • ماشین های واکنشگر – Reactive machines
  • حافظه محدودLimited memory –
  • تئوری ذهن – Theory-of-mind
  • خودآگاه – Self-aware

 

هر کدام از انواعی که اسم آنها را گفتیم می‌توانند به نوبه خود به فرایند بازاریابی کسب و کار اینترنتی شما کمک کنند. در ادامه می‌خوانیم.

 

 

هوش مصنوعی چند مرحله دارد؟

مراحل هوش مصنوعی

همانطور که در بخش قبلی اسامی را قرار دادیم، انواع هوش مصنوعی شامل ۴ نوع است که هر کدام از تایپ های مختلف آن دارای ابزارها و راهکارهایی برای کمک به شما در کار و زندگی است.

ما در قسمت بالایی هوش مصنوعی را بر اساس انواع تقسیم بندی کردیم. با این حال هوش مصنوعی دارای 3 تایپ عملکردی است.

هوش مصنوعی بر اساس عملکرد را میتوان به 3 مورد اصلی

 

  1. ANI – هوش محدود
  2. AGI – هوش عمومی
  3. SGI – هوش فوق العاده

در ادامه هر کدام را بر اساس تفاوت در کارایی توضیح میدهیم.

 

 

تفاوت‌های 4 نوع هوش مصنوعی

شطرنج بازی کردن انسان با ربات

ماشین‌های واکنشی یا واکنشگر

همانطور که از اسم این نوع از هوش مصنوعی مشخص است، شامل ماشین هایی واکنشگراست که به درخواست‌های مختلف واکنش نشان میدهند و به آنها پاسخ میدهند. ماشین‌های واکنشگرا، بدون استفاده از حافظه قبلی یا درک وسیعی از زمینه سوالات پرسیده شده، این کار را میکنند.

به عنوان مثال، یکی از کاربردهای این هوش مصنوعی در طراحی بازی هاست. از این نوع هوش مصنوعی برای ساخت حریف استفاده میشود. حریف کامپیوتری شما با توجه به اقدامات، حرکات و حملات شما، در زمان واقعی پاسخ میدهد اما از هدف کلی بازی بی اطلاع است.

به علاوه، این نوع از انواع هوش مصنوعی هیچ خاطره ای ذخیره نمیکند. بنابراین از تجربیات گذشته درسی نمیگیرد و گیم پلی خود را بر اساس تجربه تنظیم نمیکند.

هوش مصنوعی واکنشگرا یکی از بهترین ابزارهای بازاریابی است. یک مثال قابل توجه، چت ربات است. اینگونه ماشین‌های هوش مصنوعی، بر اساس سوالات پرسش شده و ورودی‌ها، واکنش نشان میدهند. چت بات بات‌ها ابزارهایی پراستفاده و مفید در ارائه خدمات به مشتری هستند.

آنها قادر هستند بهره وری بازاریابان اینترنتی را افزایش دهند. به عنوان مثال میتوانند گزارش‌ها را جمع آوری کنند، لیست مخاطبین ایجاد و ایمیل‌هایی را بر اساس دستورات خاص ارسال کنند.

یکی از محبوب ترین کارایی‌های هوش مصنوعی واکنشگرا، تجزیه و تحلیل موارد مهمی چون رفتار مشتری، روند بازار و عملکرد کمپین است. دیجیتال مارکترها میتوانند کمپین‌های بازاریابی خود را در لحظه بهینه سازی کرده و اثربخشی آنها را افزایش دهند. این کار باعث بهبود ROI (نرخ بازگشت سرمایه) خواهد شد.

 

هوش مصنوعی حافظه محدود

این نوع هوش مصنوعی قابلیت یادگیری محدود از داده‌ها یا بازخوردهایی را دارد که دریافت میکند. اما هیچ چیز را برای مدت طولانی ذخیره نمیکند.

یک مثال عالی از هوش مصنوعی حافظه محدود، ChatGPT است. این ابزار ضمن کارایی مفیدی که دارد، دارای محدودیت 4000 حرف است. یعنی اگر شما 4097 حرف تایپ کنید، ابزار ChatGPT فقط قابلیت تحلیل 97 حرف آخر را دارد.

هوش مصنوعی حافظه محدود همچنین در خودروهای خودران کاربرد دارد. خودروهای خودران با استفاده از هوش مصنوعی حافظه محدود قادر هستند خطوط را تشخیص دهند و جاده پیش رو را ترسیم کنند. این هوش مصنوعی همچنین میتواند بر اساس الگوهای ترافیکی و شرایط جاده، افزایش یا کاهش سرعت خود را در زمان واقعی تنظیم کند.

کاربرد بازاریابی

خبر خوش اینکه در بازاریابی نیز کاربردهای زیادی دارد. با استفاده از هوش مصنوعی حافظه محدود، میتوانید تجزیه و تحلیل مقادیر زیادی از داده را انجام دهید. همچنین این نوع AI به بازایابان کمک میکند تا تصمیمات هوشمندانه و اثربخش تری در مورد استراتژی‌ها و تکنیک‌های بازاریابی خود بگیرند. ماشین‌های هوش مصنوعی حافظه محدود به علاوه قادر هستند بر اساس داده‌های دریافت شده پیش بینی‌ها و توصیه‌هایی انجام دهند.

البته باید در نظر داشته باشید اگرچه این الگوریتم‌ها در بهبود فرایند مارکتیگ شما موثر هستند، با این حال بی خطا نیستند. بنابراین میتوانند اشتباه کنند یا پیش بینی‌های نادرستی ارائه دهند. احتمال خطای آنها هنگام کار با داده‌های قدیمی بالاتر میرود. میتوان گفت، خروجی ارائه داده شده توسط این ماشین‌ها به اندازه ورودی شما خوب است. پس باید الگوریتم‌ها را با اطلاعات دقیق، مرتبط و به روز آموزش دهید تا بهره وری آنها را افزایش دهید.

ماشین‌های هوش مصنوعی واکنشگر و هوش مصنوعی با حافظه محدود، رایج ترین انواع هوش مصنوعی در حال حاضر هستند. جالب است بدانید ماشین‌های واکنشگرا نیز نوعی از هوش مصنوعی حافظه مصنوعی هستند، زیرا قابلیت کارایی فراتر از برنامه ریزی‌های انجام شده را ندارند.

 

ماشین‌های هوش مصنوعی نظریه ذهن

هوش مصنوعی نظریه ذهن، به عنوان یک مفهوم از هوش مصنوعی شناخته میشود که دارای یک فناوری پیشرفته است که قابلیت درک حالات ذهنی انسان‌ها را دارد. به عنوان مثال اگر Google Maps به شما آدرس اشتباه بدهد که باعث شود نوبت دکتر یا یک کار مهم را از دست بدهید و سپس شما بر سر آن فریاد بزنید، آزرده نمیشود یا با حمایت‌های عاطفی حال شما را بهتر نمیکند؛ در عوض مسیر دیگری را برای شما پیدا میکند.

ایده ای که پشت ماشین‌های هوش مصنوعی با قابلیت درک حالات انسانی است، تولید ماشین‌هایی است که قابلیت تعامل موثرتر با انسان‌ها را دارا هستند. این ماشین‌ها نیازها، اهداف و انگیزه‌های انسان‌ها را درک و به آن‌ها پاسخ درست میدهند. به عنوان مثال اگر یک سیستم هوش مصنوعی پدید آید که بتواند ناراحتی یا ناامیدی یک مشتری ناراضی را درک کند، میتواند با درایت بیشتری به خواسته‌های مشتری پاسخ دهد.

هرچند این هوش مصنوعی هنوز کامل نشده اما این تئوری میتواند پیامدهای مهم و جذابی برای بازاریابی داشته باشد. باید منتظر باشیم تا این نوع از هوش مصنوعی تکمیل شود.

 

ماشین‌های هوش مصنوعی خودآگاه

هوش مصنوعی خودآگاه آخرین مرحله هوش مصنوعی در حال حاضر است. پس از تکمیل ماشین‌های هوش مصنوعی نظریه ذهن، که ماشین‌ها میتوانند احساسات انسان‌ها را درک کنند و به علاوه احساسات، نیازها و باورهای خود را دارند، بحث هوش مصنوعی خودآگاه پیش کشیده میشود. در حال حاضر این هوش مصنوعی به عنوان یک ایده فرضی وجود دارد.

M3gan ربات فیلمی به همین نام است که نمونه ای از هوش مصنوعی خودآگاه به شمار میرود. او حساس است، میداند که کیست و ضمن تجربه انواع احساسات، قادر است احساسات اطرافیانش را درک کند. او مانند همان چیزی که از ربات‌ها انتظار داریم بی دست و پا است، اما دارای تعاملات اجتماعی است.

این هوش مصنوعی میتواند کمک شایانی به بازاریابان کند. با این حال باید چند سال منتظر باشیم تا ایده تکمیل شود. با استفاده از این نوع هوش مصنوعی قادر به فهمیدن احساسات مشتریان درباره خدمات و محصولات خود هستیم و میتوانیم با استفاده از درکی که هوش مصنوعی از احساسات مشتریان دارد، کسب و کار خود را بهبود بخشیم.

 

مراحل هوش مصنوعی

ai chipset

 

خب، حالا که در مورد 4 نوع اصلی هوش مصنوعی صحبت کردیم، به بررسی 3 مرحله هوش مصنوعی میرسیم که بر اساس نزدیکی آنها به توانایی‌ها انسانی تقسیم بندی میشوند.

 

هوش محدود – ANI

این نوع هوش مصنوعی نشان دهنده اکثر سیستم های هوش مصنوعی است که امروزه وجود دارند. ماشین‌های هوش مصنوعی برنامه ریزی شده بر اساس این مرحله، برای انجام یک کار خاص یا مجموعه ای از وظایف طراحی شده‌اند. این نوع هوش مصنوعی توانایی یادگیری یا تطبیق فراتر از برنامه نویسی ای که روی آنها انجام شده را ندارد. به عنوان مثال میتوان به چت بات‌ها و دستیاران مجازی و الگوریتم‌های توصیه (مانند سیستم پیشنهاد کلمه کلیدی گوگل) اشاره کرد.

 

اطلاعات عمومی AGI –

این مرحله، تکامل بعدی هوش مصنوعی است. شیوه طراحی این سیستم‌ها به گونه ‌ای است  که هوش انسا‌ن مانندی داشته باشند و به آنها اجازه می‌دهند یاد بگیرند و با موقعیت‌های جدید سازگار شوند، انتزاعی فکر کنند، استدلال کنند و مشکلات را حل کنند. در این لحظه که در حال نوشتن این مقاله هستیم، مرحله هوش مصنوعی AGI هنوز تا حد زیادی به عنوان یک نظریه شناخته می شود.

 

ابر هوش – ASI

ASIیک شکل پیشرفته از هوش مصنوعی است که از هوش انسان پیشی میگیرد و آن را قادر می‌سازد تا مشکلات پیچیده ای را حل کند که خارج از توان انسان‌هاست، فناوری جدید ایجاد کند و تصمیماتی فراتر از محدوده درک انسان بگیرد. ابرهوش مصنوعی یک موضوع داغ است و مزایا و خطرات بالقوه آن بسیار مورد حدس و گمان و بحث است.

در حالی که این مراحل به طور گسترده پذیرفته شده اند، بحث های مداومی در مورد اینکه چه چیزی هر مرحله را تعریف میکند و چه زمانی ممکن است به آنها برسیم وجود دارد. یا اینکه اصلاً باید هوش مصنوعی را توسعه دهیم.

 

برترین انواع هوش مصنوعی در بازاریابی

بازاریابی و مارکتینگ با هوش مصنوعی

 

همانطور که گفتیم ، هوش مصنوعی با حافظه واکنشگرا و حافظه محدود که هر دو جز سطح هوش مصنوعی محدود یا ANI هستند، چیزهایی هستند که از هوش مصنوعی در حال حاضر وجود دارند. به این معنا که تمامی ماشین های هوش مصنوعی که مارکترها در حال حاضر از آن ها استفاده میکنند، کاملاً واکنشگرا یا واکنشگرا + حافظه محدود هستند.

طبق تحقیقی که صورت گرفت، یک موسسه آمریکایی بیش از 1350 بازاریاب در ایالات متحده را بررسی کرد تا درباره استفاده آنها از هوش مصنوعی و اتوماسیون و ابزارهایی که در نقش خود استفاده میکنند اطلاعات بیشتری به دست آورد و در ادامه چند نکته کلیدی این تحقیق آورده شده است.

 

نکات بازاریابی با هوش مصنوعی

  • ابتدا، وقتی در مورد ابزارهای هوش مصنوعی مورد استفاده در صنعت بازاریابی دیجیتال سوال شد، معلوم شد که بیشتر بازاریابان (66%) از ربات های چت استفاده میکنند.
  • چت بات ها میتوانند هم هوش مصنوعی با حافظه واکنشگرا و هم با حافظه محدود باشند.به عنوان مثال، یک چت بات مبتنی بر قانون که از یک مدل if/then پیروی میکند (یعنی به گونه ای برنامه ریزی شده که پس از دریافت یک سوال یا رفتار کاربر، پاسخ یا واکنشی از پیش برنامه ریزی از خود نشان دهد) و با پاسخ های آماده برنامه ریزی شده است، میتواند هوش مصنوعی واکنشگرا نامیده شود زیرا از ساختار مجموعه ای پیروی میکند و نمیتواند از ساختار منحرف شود.
  • چت ربات های یادگیری ماشینی، مانند چت ربات های مکالمه، هوش مصنوعی حافظه محدودی دارند، زیرا از داده ها و مکالمات گذشته برای پاسخ به مشتریان استفاده میکنند. آنها با گذشت زمان مؤثرتر میشوند، اما حافظه آنها محدود است.
  • بازاریابان همچنین گفتند که معمولاً از ابزارهای هوش مصنوعی بصری (57٪) و ابزارهای تولید متن (56٪) استفاده میکنند.صرف نظر از ابزاری که استفاده میکنند، تمام ماشین‌های هوش مصنوعی، دارای هوش مصنوعی با حافظه محدود هستند، زیرا این ابزارها میتوانند محتوای جدیدی را بر اساس داده‌هایی که روی آن آموزش دیده اند ایجاد کنند.
  • همه کاربران هوش مصنوعی/اتوماسیونی که به نظرسنجی این موسسه پاسخ دادند میگویند که هوش مصنوعی و ابزارهای اتوماسیون به طور متوسط ​​2 ساعت و 24 دقیقه در روز صرفه جویی میکنند که آماری بسیار امیدوارکننده است.

 

 

نتیجه گیری و پایان

از ماشین‌های واکنشگرا گرفته تا هوش مصنوعی با حافظه محدود، هوش مصنوعی نظریه ذهن و ابرهوش مصنوعی که در نهایت به خودآگاهی میرسند، همه و همه میتوانند به ما کمک کنند تا در فرایند بازاریابی خود موفق باشیم.

هر نوع هوش مصنوعی دارای نقاط قوت و محدودیت های خود است و دانستن این تفاوت‌ها کلیدی است برای انتخاب بهترین ابزارها و استفاده موثر از آنها. تنها چیزی که باید مدنظر داشته باشید این است که با توجه به ترند شدن ماشین‌های هوش مصنوعی، کسب و کارهای بسیاری به فکر استفاده از آنها افتاده اند و شما باید هر چه سریع تر استفاده از ماشین‌های هوش مصنوعی را شروع کنید تا از بقیه جلوتر باشید.

 

 

منبع

 

 

به این مطلب امتیاز بده post

قیمت کتاب + فایل صوتی مکمل 90.000 تومان

در حال حاضر کاملا رایگان

حجم فایل :30MB

  همراه این PDF دو هدیه دیگر به  ارزش 230 هزار تومان دریافت می کنید 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

درخواست مشاوره

  • مشاوره با ما هیچ هزینه ای ندارد.

    شماره تماس خود را وارد کنید.

دوره 8 روزه کاملا رایگان “اینستاگرام پولساز”

قیمت 149هزار تومان

امروز رایگان