10 قدم برای ساخت یک مسابقه حرفه ای در اینستاگرام

393094-PCQ7Z8-313

فهرست مطالب

مسابقه اینستاگرام یکی از روش های مناسب است تا شما بتوانید به تمام اهداف بازاریابی خود برسید. می توانید جذب فالوور داشته باشید،تعامل با مخاطبان را افزایش دهید،معرفی محصول کنید و یا به اعتبار برندتان بیافزایید. اما اجرای مسابقه در اینستاگرام بسیار مهم است در ادامه در 10 قدم به اجرای یک مسابقه می پردازیم.

اینستاگرام با 400 میلیون کاربر فعال در ماه و 80 میلیون پست در روز، یکی از پلتفرم‌های مناسب برای برندهایی محسوب می‌شود که تمایل دارند میزان مشارکت و دسترسی به مخاطبین و فروش خود را افزایش دهند.

راه‌اندازی یک مسابقه‌ی اینستاگرامی موفق یکی از استراتژی‌های اثربخش مخاطب را به ارتباط بیشتر با صفحه اینستاگرام ترغیب می کند. اما برای اینکه مسابقه هیجان انگیز برگزار شود و برای کاربران جذاب باشد نیاز به شرکت کنندگان فعالی دارید و به تعدادی فالوور پیگیر نیاز دارید. اما چطور آن ها را جذی و یا ترغیب کنیم؟

در ادامه و برای جهت‌دهی به مسیر شما، لیست کارهایی که در هنگام برنامه‌ریزی مسابقات جذاب در اینستاگرام لازم دارید ارائه می کنیم. از تعیین اهداف گرفته تا نظارت بر میزان مشارکت.

نحوه‌ی اجرای یک مسابقه‌ی اینستاگرامی: دستورالعمل 10 مرحله‌ای

1.اهداف و مقاصد خود را برنامه‌ریزی کنید.

مهمترین موضوع در شروع کار مشخص کردن هدف از برگزاری مسابقه و موضوع مسابقه است. باید بدانید آیا به دنبال افزایش تعامل مخاطبین با صفحه اینستاگرام خود هستید، یا به دنبال افزایش فالوور؟ موضوع مسابقه باید با علایق و سبک مخاطبین هم راستا باشد به عنوان مثال موضوع عکاسی از طبیعت برای صفحات گردشگری بسیار جذاب تر است تا یک صفحه فروش زیور آلات.

تعیین یک هدف خاص می‌تواند در موفقیت نهایی شما بسیار تاثیرگذار باشد.با تمرکز دقیق‌تر، نسبت به مخاطبینی می خواهید با آن ها ارتباط برقرار کنید فکر کنید: آنها دوست دارند چه نوع پست‌هایی را درصفحه شما مشاهده کنند؟ از چه پست‌هایی لذت بیشتری می‌برند؟  اگر به دنبال این هستید که تعامل بیشتری با مشتریان انجام شود، اهداف و مقاصدی که مخاطبین واقعاً تمایل به مشارکت در آنها را دارند در محتوای خود بگنجانید و حتما از آنان نظر سنجی کنید، به عنوان مثال اگر مخاطبین شما مخاطبینی هستند که علاقه مند به محتوای طنز هستند مسابقه خود را در همان فرمت ارائه دهید.

فراموش نکنید یک چارچوب زمانی و بودجه‌ای برای مسابقه‌ی خود ایجاد کنید، چرا که تعیین این جزییات به شما در طراحی یک رقابت مؤثر کمک خواهد کرد.

2.شیوه‌ی شرکت در مسابقه را به شکلی جذاب طراحی کنید

اگرچه مسابقه ارسال عکس‌ ها توسط خود فالوور ها از مؤثرترین و جذاب‌ترین مسابقه‌های اینستاگرامی است مانند یک مسابقه عکاسی، اما در عین حال روش‌های متنوع دیگری نیز وجود دارد. مخاطبین از ایده های تازه استقبال می کنند، در ادامه چند ایده برای این کار ارائه شده است:

  • از مخاطبین بخواهید عکس یا ویدیویی را با یک هشتگ یا موضوع خاص در اینستاگرام ارسال کنند.
  • از مخاطبین بخواهید شما را فالو کرده و یا پستی هم برای شما در صفحه خودشان منتشر کنند.
  • از مخاطبین بخواهید در پست خود شما را منشن کنند.
  • از مخاطبین بخواهید یکی از پست‌های شما را لایک کرده یا نظرات خود را زیر آن بنویسند.

حتماً باید قوانین ورود به مسابقه را به صورت شفاف بیان کنید تا مشکلی پبش نیاید و شما به اهداف خود در مسابقه برسید. بعنوان مثال ممکن است از فالوور ها بخواهید که از هشتگ استفاده کنند اما دقیقا مشخص نشود که باید از هشتگ مخصوص به برند و صفحه شما استفاده شود.

3.هشتگ مناسب را انتخاب کنید

یک هشتگ خوب کلید هر مسابقه‌ اینستاگرام جذاب است و بدون آن ارتباطی بین مسابقه و محتوای تولید شده وحود ندارد و در واقع اصلی ترین رکن مسابقه است به عبارت دیگر، هشتگ‌ها در جهت تحریک مشارکت مخاطبین با صفحه اینستاگرام، شناساندن بیشتر صفحه اینستاگرام شما و جذب بیشتر مخاطب هستند.

اگر مسابقه‌ی شما یک بازه‌ی زمانی مشخص دارد (که البته باید هم اینطور باشد)، بهتر است هشتگی را ایجاد کنید که بصورت موقت از آن استفاده می‌شود. هر روز هزاران هشتگ تولید می‌شود و این مسئله باید دقیق انجام شود که هشتگ های مسابقه شما با هشتگ های مربوط به کمپین ها و مسابقات دیگر صفحات هم پوشانی نداشته باشد.برای راهنمایی، این قوانین را برای ایجاد یک هشتگ در نظر بگیرید:

  • کوتاه: هشتگی ایجاد کنید که کوتاه باشد. هرچه این هشتگ روان‌ تر و قابل خواندن‌ تر باشد، برای مسابقه‌ی شما بهتر خواهد بود.
  • مرتبط: هشتگی که می‌سازید باید به وضوح با برند، محصول یا خدمات شما مرتبط باشد. بعنوان مثال اگر از یک هشتگ عمومی مانند #مسابفه_دوشنبه استفاده کنید، به دشواری مخاطبین واقعی خود را تشخیص خواهید داد.
  • به یادماندنی: کاربران احتمالاً پیش از شرکت در مسابقه شما، تبلیغات شرکت در مسابقه شما را می بینند پس هشتگ مورد استفاده باید به اندازه کافی به یادماندنی باشد که کاربران برای شرکت در مسابقه نیاز به فکر کردن زیاد در این راستا نداشته باشند.این هشتگ باید آنقدر جذاب باشد که اگر فردی خواست مسابقه شما را به دیگری پیشنهاد کند به راحتی قابل به یاد ماندن باشد. سعی کنید از هشتگی جذاب و با نگارش آسان استفاده کرده و از بکارگیری کلمات عجیب و با تلفظ های سخت خودداری کنید.
  • جهانی: درباره‌ی مخاطبین خود فکر کنید. آیا همه‌ی فال,ور ها به یک زبان صحبت کرده و از کلمات مشابه استفاده می‌کنند؟ اگر مخاطبین بین‌ المللی دارید، نسبت به استفاده از کلمات عامیانه یا اصطلاحات خاص و منطقه‌ای که ممکن است باعث سردرگمی دیگران شود توجه کنید.
  • خاص: پیش از انتخاب هشتگ کمی جستجو کنید. آیا کاربران دیگری از هشتگ مطلوب شما برای مقاصد دیگری استفاده می‌کنند؟ در این صورت بهتر است کمی در انتخاب خود تجدیدنظر کنید.

نمونه‌ای از یک هشتگ مؤثر و جذاب:

در اوایل سال جاری، Mint.com، یک شرکت بودجه‌بندی و مدیریت مالی شخصی و آنلاین میزبان مسابقه‌ی #MyMintMoment بود.

مسابقه اینستاگرام

قطعاً یکی از دلایل موفق بودن این مسابقه هشتگ مورد استفاده‌اش بوده است: این هشتگ ساده، کوتاه، به‌یادماندنی و با قابلیت درک آسان است. بدین ترتیب توانست به خوبی برند و اهداف آن را نشان دهد.

هدف از این مسابقه آن بود که کاربران عکس های خود را درباره‌ی موارد کم ارزشی که به جای هزینه کردن برای آن ها پول خود را پس انداز کرده اند و صرفه جویی انجام داده اند عکس و فیلم بگیرند و پست هایشان را با هشتگ مخصوص منتشر کنند. بعنوان مثال عکس‌هایی از صرفه جویی در مراسم ازدواج، ماشین و غیره ارسال شد.

این مسابقه توانست علاوه بر درگیر کردن مخاطب با پست، از محتوای تولید شده توسط کاربر بانک زیادی تهیه کند و مهم تر از آن یک مسئولیت اجتماعی را اجرا کرد.

4.موضوع خود را به روشن معین کنید

از آنجایی که بیشتر مسابقه های اینستاگرام مبتنی بر UGC است، انتخاب موضوع مناسب اهمیت بسزایی دارد. بدین ترتیب کاربران شما می‌دانند چه نوع عکس و فیلمی را برای ارسال انتخاب کنند.

در حالت ایده‌آل، موضوعی انتخاب کنید که با بازار، محصول یا خدمات‌تان مطابقت داشته باشد. همچنین می‌توانند از برخی تحصیلات، فصول یا رویدادهایی که با برند شما همخوانی و رابطه دارند بهره بگیرید.

نمونه‌ای از یک موضوع مناسب:

یک مجله‌ ی آمریکایی در دالاس آمریکا با نام  D که به سبک زندگی می‌پردازد، از گرمای تابستانی ایالت تگزاس برای ایجاد مسابقه‌ی جالب #StayCoolDallas استفاده کرد. این مسابقه شرکت کنندگان را ترغیب می‌کرد عکس‌هایی را از روش‌های مختلف خنک ماندن در گرمای دالاس ارسال کنند. بدین ترتیب مواردی همچون نوشیدنی‌های سرد در کافه‌ها و رستوران‌های مورد علاقه تا فعالیت‌های تفریحی تابستانی ارسال شد.

این مسابقه و هشتگ بکار گرفته شده نتیجه­ ی بسیار خوبی داشت چرا که کلمه cool دارای دو معنی است (هم به معنای خنک و هم مفرّح)، و بدین ترتیب مشارکت کنندگان توانستند خلاقیت زیادی در تفسیرهای خود اعمال کنند. این نمونه یک مثال عالی از چگونگی تعامل به شیوه­ی مناسب و ساده است.

هشتگ مورد استفاده در این مسابقه اگرچه کاملاً متکی بر برند نیست، اما موضوع بکار گرفته شده با برند و همچنین تمامی مسائل مربوط به شهر دالاس ارتباط داشت. در نهایت و بعنوان نتیجه­ی حاصله، این شرکت با هزاران ایده­ی مختلف روبرو بود تا بتواند برای مسائل بعدی به آنها بپردازد.

5.درباره­ ی نحوه­ ی قرعه کشی تصمیم ­گیری کنید.

جهت آموزش {روش های قرعه کشی این مطلب را بخوانید} 

بخش مهمی از یک مسابقه اینستاگرام که به خوبی طراحی شده، اطلاع­ رسانی به شرکت کنندگان در مورد چگونگی انتخاب برنده است. بیشتر مسابقه­ ها از یکی از این دو روش رأی­گیری یا قرعه کشی استقاده می کنند که دذ ادامه به آن می پردازیم.

  • رأی­ گیری

یک روش عالی برای بهبود همه ­گیر شدن مسابقه ­ی شما این است که شرکت ­کنندگان برای بدست آوردن بیشتر لایک با هم رقابت کنند. اگر جایزه­ ی ارائه شده به اندازه­ی کافی باارزش باشد، آنوقت شرکت کنندگان پست­های خود را هرچه بیشتر با دوستان­شان در کانال­های مختلف به اشتراک می­گذارند.

این استراتژی می­تواند میزان تعامل و دسترسی مخاطبین شما را افزایش دهد. اما البته می­تواند معایبی را هم به همراه داشته باشد. مثلاً افراد از روبات­های ویژه برای کسب لایک­های مصنوعی استفاده کنند یا لایک بخرند که  برای جلوگیری از این موارد باید قوانین ویژه ­ای ارائه کنید که مرتبط با این موارد تدوین شده ­اند.که مهمترین و کار آمد ترین آن ها بستن صفحه اینستاگرام در هنگام قرعه کشی است.

  • سایت های قرعه کشی

استفاده از سایت های قرعه کشی به دلیل کیفیت و عدالت بیشتر، روش مناسب­تری است. با این روش شما فرایند قرعه کشی را به یک سایت واسپاری می کنیم تا در مورد برنده تصمیم بگیرند.

در هر دو روش مزایا و معایبی وجود دارد، اما صرف نظر از راهی که انتخاب می ­کنید، بایستی به خوبی آن را برای کاربران خود مشخص کرده باشید تا بدانند دقیقاً به دنبال چه باشند. بسیاری از برندها از روشی تلفیقی، یعنی ترکیبی از رأی­ دهی وقرعه کشی استفاده می­کنند.

  • قرعه کشی دستی

در این نوع قرعه کشی زمانی اتفاق می افتد که مسابقه شما مبنی بر کامنت باشد یعنی از شرکت کنندگان خواسته باشید تا نظر خود را طبق شرایط مسابقه کامنت کرده باشند.در این روش ابتدا باید کامنت ها را دانلود کنید و سپس به صورت دستی قرعه کشی انجام دهید .

برای اطلاع از نحوه دانلود کامنت و قرعه کشی کلیک کنید .

6.یک جایزه ­ی مناسب انتخاب کنید.

هنگام تعیین جایزه برای مسابقه، باید به مخاطبین مورد نظر، هدایا و نوع اهدا را شفاف بیان کنید.

به یاد داشته باشید برای اینکه از مخاطبان بخواهید تا در مسابقه شرکت کنند و یا شما را تبلیغ کنند و یا به قوانین شما در مسابفه را پیروی کنند باید جایزه ای قرار دهید که برای آن ها جذاب باشد.این جذابیت فقظ مالی نیست ممکن است یکی بلیط مسافرت یا کنسرت باشد و یا یکی از محصولات شما.جذابیت را شما باید ایجاد کنید.

جایزه­ ی انتخابی بایستی با فعالیت­های انجام شده، و همینطور علایق مخاطبین هماهنگی داشته باشد. از خود بپرسید: مخاطبین هدف من چه چیزهایی را دوست دارند؟ با توجه به این مسئله، ممکن است بودجه­ ای که باید در نظر بگیرید بیش از توان شما باشد. بنابراین باید جایزه­ ای پیدا کنید که هم ارزشمند بوده و هم با برند شما مرتبط باشد.

نمونه­ ای از جوایزی که برندها در مسابقات خود استفاده می­کنند عبارتند از: کارت­های هدیه، خدمات رایگان، کوپن­ های مختلف، کیف ­های خاص و غیره، اما بهتر است همیشه به دنبال راه­ های خلاقانه­ تری باشید.

نمونه­ای از یک جایزه­ ی خلاقانه:

یکی از نمونه­ های مناسب در این راستا، جایزه­ ای بود که در مسابقه­ ی طراحی عکس Sperry ارائه شد. این شرکت کاربران را ترغیب کرد «عکس­های حماسی» را که بیانگر نمایش «اُدیسه» بود پست کنند.

شرکت کنندگان عکس ­های مختلفی از انواع چیزها – عکس­هایی از طبیعت، هنرهای مختلف، مردم واقعی و غیره – ارسال کردند تا براساس خلاقیت و تعداد لایک­ های دریافتی، مورد داوری قرار بگیرند.

برنده­ایی که انتخاب شد یک جفت کفش خاص از Sperry دریافت کرد که عکس برنده رویش حک شده بود. وقتی صحبت از یک جایزه ­ی خلاقانه می­شود، این نمونه مثالی بسیار مناسب از چگونگی استفاده­ ی برندها از مسابقات برای الهام گرفن از ایده ­های واقعی محصولات است.

7.شرایط و ضوابط مسابقه را تعیین کنید

فراموش نکنید وقتی قرار است در مسابقه اینستاگرام جایزه ای اعطا شود، حتماً باید دستورالعمل­های قانونی رعایت شود. این قوانین براساس هدف شما برای اجرای مسابفه باید نوشته شود اهداف شما میتواند در راستای جذب مخاطب،اغزایش تعامل و یا اعتماد سازی باشد این قوانین با توجه به ه دف شما برای که کسانی در مسابقه­ ی شما شرکت می­  کنند متفاوت خواهد بود.

در ادامه برخی از مسائلی که بصورت متداول در مسابقات لحاظ می­شود ارائه شده است:

  • تاریخ مسابقه
  • قوانین ورود به مسابقه (مثلاً سن یا محدودیت­های دیگر)
  • قوانین شرکت در مسابقه(منشن کرن صفح ای خاص، لایک کردن، فالو کردن و..باشد)
  • شرایط  انتخاب برنده
  • تاریخ و شیوه­ای که برندگان اعلام می­شوند
  • تاریخ و شیوه­ای که به برندگان اطلاع ­رسانی می­شود
  • مدت زمانی که برنده باید برای گرفتن جایزه اقدام کند
  • مشخصات جایزه (تعداد، توضیحات و هشدارها)
  • جزییات چگونگی تحویل جوایز

8.دیوانه­ وار تبلیغ کنید

خیلی از صفحات مسابقه خود را بدون هیچ تبلیغی اجرا می کنند و این ایده را دارند که مسابقه افزایش فالوور خواهد داشت اما فراموش نکنید اگر تبلیغات صحیحی انجام دهید و مسابقه را با کیفیت اجرا کنید بازدهی و افزایش فالوور شما چندین برابر خواهد شد

بهترین مکان برای شروع تبلیغات کجاست؟

اینجا چند ایده برای الهام­بخشی به شما ارائه می­شود:

وبلاگ شما: پستی در سایت خود بنویسید که جزییات مسابقه را شرح داده و از آن بعنوان نقطه­ ی شروع استفاده کنید.

رسانه­ های اجتماعی دیگر: علاوه بر رسانه های اجتماعی خودتان که باید چندین بار تبلیغ کنید و مدام یاد آوری کنید فراموش نکنید که در دیگر رسانه های اجتماعی تبلیغ کنید و مخاطبین را از دیگر صفحات اجتماعی مثل تلگرام خودتان یا با تبلیغ در صفحات دیگران به صفحه اینستاگرام خودتان هدایت کنید.

از طریق یک لینک کوتاه در بخش بایوی خود، فالوورها را به پست­های مرتبط با مسابقه هدایت کنید.

ایمیل: با ارسال یک ایمیل کوتاه و دوستانه، مشترکین ایمیلی خود را به شرکت در مسابقه تشویق کنید.

9.نظارت بر میزان مشارکت

نظارت بر اینکه روند مسابقه چطور انجام شده و بررسی میزان بازدهی و تعامل مخاطبان با شما، و  نتایج مسابقه ضروری خواهد بود.

معیار های زیر را قبل و بعد از مسابقه بسنجید.

تعداد ارسال­ها: یعنی تعداد پست­هایی که در راستای شرایط و ضوابط مسابقه ارسال شده ­اند.

لایک در هر پست: در صورتی که برندگان با رأی ­گیری انتخاب شوند، به شما کمک می­ کند تا افراد با پتانسیل بالا را جهت تبلیغات های بعدی شناسایی کنید.

تعداد شرکت­ کنندگان: با شمارش تعداد ارسال های پست و منشن های پست ارزیابی کنید، چند کاربر بصورت منحصربه فرد در مسابقه ­ی شما شرکت کرده اند؟

شرکت کنندگان برتر: چه کسی بیشترین محتوا را در طول کمپین به اشتراک گذاشته است؟ پیگیری این امر به شما کمک می­ کند تا برترین شرکت­کنندگان را شناسایی و با آنها در تعامل باشید.

تعداد لایک­ها: به معنای بررسی تعداد کلی لایک­ های انجام شده روی هر پست ارسالی در مسابقه است.

رشد فالوورها طی مسابقه: ببینید تعداد فالوورهای شما طی دوره ­ی زمانی مسابقه چقدر رشد داشته است.

به عنوان مثال تصور کنید یک مسابقه عکاسی داریم و 10 پست برتر را در صفحه منتشر کرده ایم و میخواهیم با روش رای گیری ببینیم به پستی که بیشترین لایک را داشته است برنده اعلام کنیم.می توانیم با تعداد بار هایی که پست به اشتراک گذاشته شده یا ارسال شده و لایک هایی که دریافت کرده میزان مشارکت مخاطبین با پستمان را بسنجیم.

 

10.پیگیری­های بعدی را با دقت انجام دهید

پس از پایان مسابقه فراموش نکنید از قوانین که در ابتدا تنظیم کرده­اید پیروی کنید. هنگام بررسی مطالب ارسالی شرایط و ضوابط اولیه را مد نظر داشته باشید تا بتوانید در ارزیابی­ های خود کاملاً عادلانه عمل کنید.

باز هم تأکید می­ کنیم، ایجاد شرایط و ضوابط اولیه بسیار مهم است، چرا که طرحی مستند برای انتخاب، تماس، و جایزه دهی به مخاطبین در اختیارتان می­گذارد.

پس از انتخاب و اعلام برنده، فراموش نکنید این اعلان را بصورت عمومی یا لایو انجام دهید. در ادامه مثالی از چگونگی انجام این کار در مسابقه مجله ­ی D با عنوان #StayCoolDallas آورده شده است بررسی می کنیم.

آماده­ی اجرای مسابقه هستید؟

حالا که می­دانید برای اجرای یک مسابقه­ ی موفق و جذاب اینستاگرامی به چه چیزهایی احتیاج دارید، قادر خواهید بود از این دانش برای کار با برند خود بهره بگیرید.

بدین ترتیب نه تنها قادر خواهید بود با مخاطبین خود تعامل داشته و آنها را هرچه بیشتر گسترش دهید، بلکه به نکات جدیدی نیز دست پیدا خواهید کرد که می­توانید از آنها برای الهام بخشیدن به محتوا و مسابقات آتی خود استفاده کنید.

شما برای اجرای یک مسابقه­ی موفق اینستاگرامی چه نکاتی در ذهن دارید؟ آنها را برای ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز بده post

قیمت کتاب + فایل صوتی مکمل 90.000 تومان

در حال حاضر کاملا رایگان

حجم فایل :30MB

  همراه این PDF دو هدیه دیگر به  ارزش 230 هزار تومان دریافت می کنید 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

درخواست مشاوره

  • مشاوره با ما هیچ هزینه ای ندارد.

    شماره تماس خود را وارد کنید.

دوره 8 روزه کاملا رایگان “اینستاگرام پولساز”

قیمت 149هزار تومان

امروز رایگان