بازاریابی اینستاگرامی و روش های کسب درآمد از اینستاگرام!!

291-420x294

فهرست مطالب

دنیای جذاب اینترنت در این سال های اخیر آنچنان فضای باز رسانه ‌ای ایجاد کرده است که هر شخصی می تواند صاحب یک رسانه بشود و یا اینکه با توجه به سلیقه های شخصی خود، آن چیزهایی که دوست دارد را از فضای بسیار گسترده ی اینترنت بیرون بکشد. اینترنت این بستر اطلاعاتی را از طریق نرم افزارهای متنوع و در ساختارها و ابزارهای متفاوتی ایجاد کرده است. اینستاگرام یکی از همین بسترهای اطلاعاتی است و بازاریابی اینستاگرام از چگونگی تا اجرا موضوع این مقاله است.

بازاریابی اینستاگرامی، فعالیتی تازه اما موثر

رسانه قویترین ابزار برای ایجاد بستر های تبلیغی در کنار بازاریابی های متنوع می باشد. همه ی ما می دانیم که رسانه در دنیای امروز دیگر رنگ و بوی رسانه ‌های دنیای دیروز را ندارد. این روزها هر کسی رسانه ی مخصوص به خودش را می سازد. هر کسی با توجه به سلیقه ی شخصی خود در کنار رسانه ‌های عمومی با رویکرد کلاسیک، رسانه های شخصی خودش را پذیرفته و دنبال می کند. دنیای جذاب اینترنت در این سال های اخیر آنچنان فضای باز رسانه ‌ای ایجاد کرده است که هر شخصی می تواند صاحب یک رسانه بشود و یا اینکه با توجه به سلیقه های شخصی خود، آن چیزهایی که دوست دارد را از فضای بسیار گسترده ی اینترنت بیرون بکشد. اینترنت این بستر اطلاعاتی را از طریق نرم افزارهای متنوع و در ساختارها و ابزارهای متفاوتی ایجاد کرده است. اینستاگرام یکی از همین بسترهای اطلاعاتی است و بازاریابی اینستاگرام از چگونگی تا اجرا موضوع این مقاله است.

همانطور که گفتیم در فضای باز دنیای اینترنت امروزی، هر شخصی یک رسانه خواهد بود. رسانه ای که می تواند بازتاب سلایق، مهارت ها، دانسته ها و یا عرصه ی نمایش انواع هنرها باشد. اینستاگرام یکی از قویترین ابزارهای اینترنتی مبتنی بر گوشی های هوشمند است که توانسته به خوبی این رسانه های انفرادی را خلق و تاثیرگذار نماید. محبوبیت رو به رشد اینستاگرام در کنار محبوبیت بالای رسانه ها با تفکر خاص در آن، نشان از این روند موفق در عرضه ی رسانه ‌های انفرادی است. تقریبا همه ی ما یک پیج اینستاگرامی داریم و همه ی ما مایل هستیم که در پیج اینستاگرامی خود صفحاتی را دنبال کنیم که به نوعی بازتاب سلایق، نیازها، آرزوها و اهداف ما باشند. تمام آن صفحاتی که به نوعی خواسته های اینترنتی ما حتی بازاریابی اینستاگرام و یا تبلیغات اینستاگرام را برآورده می کنند، در فضای اینستاگرام همواره در مقابل چشم های ما خواهند بود. این یعنی آنکه تمام آن صفحات اینستاگرامی قدرت رسانه ای و حتی تبلیغی بر ما خواهند داشت. گونه ای از تبلیغات نوین که به تبلیغات اینستاگرامی معروف شده اند. همه ی ما به نوعی با تبلیغات اینستاگرامی آشنا هستیم. تبلیغات اینستاگرامی از مبانی فضای گسترده تری است که با مفهوم بازاریابی اینستاگرام از آن یاد می شود. بازاریابی اینستاگرامی در اصل بر همین اصل ساده استوار شده است. خلق و مدیریت پیج هایی که می‌ تواند فالوورهای فعال بسیاری داشته باشد. فالوورهایی که مطالب پیج را می بینند، نسبت به آن عکس العمل نشان می دهند و حتی آن را تبلیغ می کنند. هر پیج اینستاگرامی برای داشتن فالوورهایی که مطالبش را می بیند، عکس العمل نشان می ‌دهد و حتی آن را تبلیغ می کند، با چالش های بسیار پیچیده و بزرگی رو به رو خواهد شد. بازاریابی اینستاگرامی در واقع به نوعی قصد ایجاد این مراحل را در میان فالوورهای یک پیج اینستاگرامی دارد.

ترفندها به جهت افزایش فالوور، ایجاد پست ها و یا مطالبی که مخاطبان را مجذوب خود نماید، در کنار روش های متنوع تبلیغی و بازاریابی از عمده فعالیت های حاکم بر بسترهای رسانه ای در اینستاگرام می باشد.

محبوبیت اینستاگرام در ایران، حریفی با رقیب های بد شانس

استفاده از فضای اینترنت به عنوان یک رسانه ی همگانی از روش‌ ها و ترفندهای متنوعی امکان‌ پذیر است. ابزارهایی مانند ایمیل، ایجاد سایت ها و وبلاگ ها و… از جمله روش های کلاسیک در این فضا محسوب می شوند. اما دنیای ارتباط جمعی در اینترنت از زمان ابداع گوشی‌ های هوشمند و به دنبال آن رونق چشم گیر آن، رنگ و بوی متنوع تری به خود گرفته است. گوشی ‌های هوشمند ارتباطات در اینترنت را با رویکرد جذاب‌ تری ارائه کرده ‌اند. شبکه های اجتماعی دستاورد بزرگ این گوشی های هوشمند برای دنیای امروز است.

در سطح دنیا شبکه‌ های اجتماعی بسیار متنوع و گسترده ‌ای وجود دارد. از معروف ترین آنها می توان به فیس بوک، مسنجر، واتساپ و تلگرام نام برد. اما هر کدام از این شبکه های اجتماعی در هر ساختار فرهنگی و یا کشوری خاص جایگاه خود را دارد. بسیاری از آنها در یک اجتماع بسیار پذیرفته شده می باشند. اما در یک اجتماع دیگر با فرهنگی متفاوت و یا کشوری دیگر بسیار غریب و ناآشنا می شوند. سیاست کلی کشورها، محدودیت های فرهنگی، استقبال لحظه ای در یک جامعه و تبلیغ مناسب همراه با سلایق حاکم بر یک جامعه می ‌تواند در پذیرش و یا عدم پذیرش یک رسانه ی اجتماعی تاثیرگذار باشد.

اینستاگرام از جمله شبکه های اجتماعی بسیار محبوب در سطح جهان است. این محبوبیت بالا را می توان در فضای داخل ایران نیز مشاهده کرد. در حال حاضر اینستاگرام در صدر محبوب ترین رسانه های اجتماعی در ایران قرار دارد. سیاست های کلی حاکم بر فضای مجازی در ایران در کنار سلایق فرهنگی و اجتماعی، در ایجاد این حجم از محبوبیت بسیار تأثیرگذار بوده اند.

آنچه از آمار بر می آید، اینستاگرام در ایران چیزی در حدود ۲۴ میلیون کاربر دارد. البته این عدد را نمی ‌توان به یک ملاک دقیق و یا درست در نظر گرفت. پیج های فیک و یا پیج هایی که رها شده اند نیز به نوعی در این آمار قرار گرفته اند. به هر صورت، یک مقیاس منطقی را می ‌توان از میزان محبوبیت برخی از پیج های معروف ایرانی دانست. اینکه یک هنرمند و یا بازیگر پیجی با فالوورهای میلیونی دارد به خوبی می تواند جایگاه و محبوبیت اینستاگرام را در نزد ایرانیان نشان بدهد. جایگاهی که باعث ایجاد بازاریابی اینستاگرام شده است. شما تقریبا به وفور این بازاریابی ها را در قالب تبلیغات اینستاگرامی شاهد هستید. شاید اگر سیاستهای حاکم بر کشور ایران دیگر رقیبان اینستاگرام را تا این اندازه مورد بی مهری قرار نمی داد، فضای بازاریابی اینستاگرامی قطعا رفتارهای متفاوتی را تجربه میکرد.

بازاریابی اینستاگرام ترفندی مدرن برای دیده شدن

محبوبیت بالای اینستاگرام در ایران در کنار ساختار کلی این رسانه ی اجتماعی که مبتنی بر انتشار عکس و فیلم های کوتاه است، بستر بسیار خوبی برای انواع تبلیغات و یا فروش خدمات می باشد. بسیاری از فعالان بازار و یا کسانی که می ‌خواهند به نوعی فعالیت اقتصادی داشته باشند، اینستاگرام را به عنوان یک بستر بسیار مطلوب به جهت عرضه ی کالا و یا خدمات می دانند. این حجم از استقبال به جهت ایجاد بسترهای بازاریابی اینستاگرام نشان دهنده ی جایگاه رو به رشد این گونه از تبلیغات و بازاریابی ها است.

به هر صورت وقتی یک فعال اقتصادی متوجه ی حجم بسیار بالایی از بازدیدها و بازخوردها در فضای اینستاگرام می شود، به نوعی تشویق خواهد شد تا از این بستر وسیع ارتباطی بهره ای برده باشد. اما چگونه می توان در فضای اینستاگرام به تبلیغات و بازاریابی اقدام نمود؟ اصولاً چطور می شود محصولی را در این فضا به فروش رسانید؟ و یا چگونه می ‌شود مخاطبی را تشویق به حمایت از یک فعالیت اقتصادی در فضای اینستاگرام نمود؟ و در نهایت چطور می توان به همراهی و خرید مخاطب مورد نظر دست یافت؟ همه این سوالات مواردی است که در بازاریابی اینستاگرام مطرح می ‌شود. شیوه ها، ترفندها و روش ‌های متنوعی برای این منظور پیشنهاد خواهد شد که قبل از پرداختن به آنها، به کلیت بازاریابی اینستاگرام می ‌پردازیم.

انواع بازاریابی در اینستاگرام

با ایجاد یک پیج می توان به تبلیغ و بازاریابی اینستاگرام اقدام نمود. اما این بازاریابی باید همراه با جذب فالوور باشد. پیجی که فالوورهای محدود غیرتخصصی و حتی غریب دارد، نمی تواند هدف خوبی برای بازاریابی یک کالای خاص و یا خدمات مخصوصی باشد. از این رو در بازاریابی اینستاگرام با دو رویکرد کلی رو به ‌رو هستیم. ایجاد پیج های تخصصی همراه با فالوورهای بی شمار و مورد هدف و یا تبلیغ در پیج های پرطرفدار همراه با فالوورهای همسو با کالا یا خدمات مورد نظر.

  • ایجاد پیج های تخصصی: بسیاری از فعالان اقتصادی در فضای اینستاگرام به جهت عرضه ی کالا و یا خدمات خاص، علاقه به ایجاد یک پیج اختصاصی دارند. پیجی که در آن به روش ها و ترفندهای گوناگون محصول و یا خدمات خود را معرفی می نمایند. در بازاریابی اینستاگرامی هدف محبوبیت هر چه بیشتر این پیج ها همراه با فالوورهای زیاد و البته واقعی است که در قبال مطالب پیج عکس العمل های مطلوبی دارند. پیج ها به ترفندهای متنوعی اقدام به جلب نظر مخاطبان خود دارند. معرفی مستقیم محصول و یا خدمات که در دراز مدت چندان روش مطلوبی نخواهد بود و یا اینکه همراه با ارائه ی مطالب مرتبط و یا شبیه به کالای مورد نظر در بسترهای اطلاعاتی و یا آموزشی، کالا و یا خدمات مورد نظر معرفی می شود که روش پسندیده تری خواهد شد.

مثلاً فرض کنید که یک فعال اقتصادی می خواهد لباس های دوخت خود را در فضای اینستاگرام به فروش برساند. به این منظور به صرف نمایش لباس های دوخته شده اگر چه مخاطبان معقول و مناسبی را خواهد داشت، لکن بسیاری از مخاطبان همراه با هیجانات احساسی است که یک پیج خاص را فالو کرده و دنبال می کنند. مثلا مشاهده ی یک لباس زیبا. اما در ادامه ی روند تکراری در تیپ پست های پیج، همراه با کاهش شور هیجانی مخاطب، به راحتی افراد را ترغیب به عدم پیگیری صفحه ی مورد نظر می نماید. در چنین مواردی یک تغییر کلی در نگرش تولید محتوا می تواند مخاطب را پایبند و حتی دوستدار پیج کند. مثلا آموزش خیاطی در قالب پست هایی مفید و یا تولید محتوا با محوریت مد روز، طراحان لباس، تاریخچه ی طراحی لباس و…

این نگرش متنوع در تولید محتوا در فضاهای بازاریابی اینستاگرامی بسیار جدی دنبال می‌ شود. بسیاری از پیج های تبلیغی هستند که در کنار عرضه و تبلیغ محصول و یا خدمات خود، سعی در آموزش، تولید محتوا و یا مباحث بسیار متنوع تر از کالای هدف اما همسو با آن را دارند.

  • تبلیغ در پیج های پرطرفدار: اما در سوی دیگر بازاریابی اینستاگرامی تبلیغ در پیج های پرطرفدار است. بسیاری از پیج ها یا با هدف دستیابی به آن فضای تبلیغاتی و یا بر حسب تصادف و از روی شور موجود در پیج، صاحب فالوورهای بسیاری شده اند. این گونه پیج ها دنبال عرضه ی کالا و یا خدمات در فضای اینستاگرام نیستند. بلکه می ‌خواهند به نوعی مخاطبان خود را همراه با سلایق، هنر، دیدگاه ها و حتی هیجانات خود کرده باشند. این پیج های پرطرفدار و پربازدید بسترهای بسیار مناسبی هستند به جهت بازاریابی اینستاگرامی. از این رو خیل بسیاری از فعالان اقتصادی به جهت عرضه ی محصول و یا خدمات در فضای اینستاگرام اقدام به تهیه ی پست های جذاب در دل پست های عموما تفریحی و یا اطلاعاتی این پیج های بزرگ می نمایند. در این گونه از بازاریابی اینستاگرامی غالبا فعال اقتصادی به سراغ پیج هایی می‌ رود که احساس می کند مخاطبان آن به نوعی افرادی متناسب با فضای اقتصادی مورد نظر است. تبلیغ لباس مردانه در پیجی که احساس می کنید مخاطبان آن را عموماً آقایان تشکیل داده ‌اند و یا بازاریابی در باب خدمات گردشگری در پیجی که ظاهراً مخاطبان آن علاقه ی بسیار به آشنایی با مکان های تفریحی و گردشگری دارند و…

در قالب این گونه بازاریابی اینستاگرامی غالبا فالوورهای بسیار یک پیج پرطرفدار به سمت یک پیج با نگرش اقتصادی هدایت می شوند. بدین صورت، یک پیج معمولی می ‌تواند با تبلیغ محصولات خود در یک پیج بسیار محبوب به سرعت رشد کرده و دیده شود.

اما همه ی این ماجراها تنها زمانی مفید خواهد بود که فعال اقتصادی بداند چطور و چگونه باید در فضای اینستاگرام فعالیت نمود. از عکس مطلوب گرفته تا تولید محتوای مفید، همگی همراه با ترفندهایی هستند که می تواند مخاطبان بسیاری را راهی پیج ها با نگرش بازاریابی و یا تفریحی نماید. در ادامه با برخی از این ترفند ها آشنا شوید.

  • عکس های خوب: اینستاگرام یک رسانه اجتماعی با محوریت عکس است. عکسی که نتواند مخاطب خود را مجذوب خود نماید در فضای بازاریابی اینستاگرامی به هیچ کاری نمی آید. عکس با هدف بازاریابی باید به گونه ای کاملا مرتبط با بازار هدف باشد. در عین اینکه از جذابیت کافی و کامل برخوردار است، مهارت در سنجشش اینکه یک عکس تا چه اندازه جذابیت دارد، چیزی است که هر فعال اقتصادی بسته به نوع محصول و یا خدمات مورد بازاریابی خود، در طول زمان، همراه با فعالیت پیوسته در فضای اینستاگرام متوجه ی آن خواهد شد.
  • پروفایل جذاب: پروفایل در یک پیج اینستاگرامی خلاصه ای است از آنچه که می تواند معرف کامل فضای کاری شما باشد. متن پروفایل در جذب مخاطب بسیار تاثیرگذار است. این متن باید به گونه ای تنظیم شود که مخاطب با خواندن آن متوجه ی مزایای فالو کردن پیج بشود. خلاصه، مفید و به دور از هر گونه اغراق و اضافه گویی.
  • تولید مطالب در فضای انحصاری: فعالان اقتصادی علاقه دارند که در طیف بسیاری از رسانه های اجتماعی فعالیت نمایند. فیسبوک، تلگرام، اینستاگرام، سایت ها و حتی وبلاگ ها. انتشار یک محتوای مشخص و ثابت در تمامی رسانه های اجتماعی توسط یک فعال اقتصادی یک عمل بسیار غیرحرفه ای در فضای بازاریابی های اینترنتی خواهد بود. چرا که مخاطب با مشاهده ی محتوای تکراری در رسانه ‌های مختلف به آسانی این نتیجه را خواهد گرفت که بهتر است این فعال اقتصادی را فقط در یک رسانه ی اجتماعی دنبال نماید. بدین صورت آن فعال اقتصادی شانس دیده شدن محصولات خود را در فضاهای متنوع ارتباطی به شدت کاهش خواهد داد.
  • استفاده از آدرس سایت در پروفایل: ممکن است هر فعال اقتصادی از سایتی بهره برداری کند. اینستاگرام این شرایط را ایجاد کرده تا بتوان آدرس سایت را در پروفایل آن قرار داد. از این امکان مفید در اینستاگرام بهره برداری کنید.
  • آموزش شرط داشتن مخاطب های علاقمند: شما قصد فروش محصول و یا خدماتی را در فضای اینستاگرام دارید. از آنجا که هر چیزی خوب و بد خواهد داشت و شما استاد موضوع پیج خود هستید، در کنار فروش محصول و یا خدمات خود، آموزش را از یاد نبرید.
به این مطلب امتیاز بده post

قیمت کتاب + فایل صوتی مکمل 90.000 تومان

در حال حاضر کاملا رایگان

حجم فایل :30MB

  همراه این PDF دو هدیه دیگر به  ارزش 230 هزار تومان دریافت می کنید 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

درخواست مشاوره

  • مشاوره با ما هیچ هزینه ای ندارد.

    شماره تماس خود را وارد کنید.

دوره 8 روزه کاملا رایگان “اینستاگرام پولساز”

قیمت 149هزار تومان

امروز رایگان