آموزش گوگل ترندز به صورت کاملا ساده و عملی 1401

آموزش گوگل ترندز در ایران

فهرست مطالب

آموزش گوگل ترندز – گوگل ترندز یک ابزار ارائه شده توسط گوگل است که به کاربر این امکان را می‌دهد تا ببیند چند بار کلمات کلیدی، موضوعات و عبارات خاصی در یک دوره زمانی خاص در گوگل جستجو شده است. اولین نسخه گوگل ترندز در سال 2006 معرفی شد و آخرین آپدیت آن در ماه می سال 2018 منتشر شد. با استفاده از گوگل ترندز می توانید کارهای زیر را انجام دهید.

  • می توانید بفهمید که در حال حاضر چه چیزی ترند شده است.
  • بر روی یک حوزه کاری، موضوعات اصلی و فرعی پرطرفدار را پیدا کنید.
  • می توانید بفهمید که در هر منطقه چه چیزهایی جستجو می شود و چه چیزهایی بیشتر جستجو می شود.

Google Trends با تجزیه و تحلیل بخشی از جستجوهای صورت گرفته برای یک کلمه کلیدی یا عبارت، نسبت به تعداد کل جستجوهای انجام شده در یک زمان، کار می کند. با این حال در نظر داشته باشید که داده‌ های ارائه‌ شده توسط  Google Trends به صورت روزانه به‌ روزرسانی می‌شوند.

گوگل البته تمامی داده های گوگل ترندز را تایید نمی کند و از آن سلب مسئولیت می کند. به این علت که داده های Trends ممکن است به دلایل مختلفی از جمله مشکلات مربوط به داده‌های دریافتی مواردی نادرستی داشته باشند.

روش دیلیت اکانت اینستاگرام

امکان بررسی تا پنج کلمه یا موضوع به طور همزمان در Google Trends وجود دارد. به این معنا که شما می توانید 5 کلمه را با یکدیگر بررسی کرده و ببینید که نسبت به هم چه تغییراتی داشته اند.

به عنوان مثال شما می توانید 5 کلمه زیر را با یکدیگر بررسی کنید:

  1. آموزش طراحی سایت
  2. طراحی سایت چیست
  3. طراحی سایت وردپرس
  4. طراحی سایت ارزان
  5. طراحی سایت جدید

نتایج به دست آمده قابل دانلود هستند و می توانید آن را در یک فایل .csv دانلود کرده و در اکسل باز کنید.

چگونه می توانیم از Google Trends استفاده کنیم؟

می‌توانید با مراجعه به ابزار گوگل ترندز و مشاهده جستجوهایی که در حال حاضر روند رو به رشدی دارند، ترندها را به ترتیب محبوبیت از بالا به پایین بررسی کنید، سپس برای کسب اطلاعات بیشتر، موضوعی را جستجو کنید. به عنوان مثال می توانید در گوگل ترندز آموزش اینستاگرام را جستجو کرده تا روند را بررسی کنید.

آموزش گوگل ترندز

همچنین می‌توانید یک عبارت جستجو را در کادر جستجو در بالای ابزار وارد کنید تا ببینید حجم جستجو برای آن عبارت در طول زمان و در مکان‌های مختلف چقدر تغییر کرده است. می توانید مکان، چارچوب زمانی، دسته یا صنعت، و نوع جستجو (وب، اخبار، خرید، یا YouTube) را برای داده‌های دقیق‌ تر تغییر دهید.

google trends

در ایران می بینیم که عبارت آموزش اینستاگرام رویه ای نسبتا یکنواخت را پشت سر گذاشته و به تازگی اندکی بیشتر جسجو می شود.

داده های روند جستجوی گوگل می تواند برای دیجیتال مارکترها، اینستاگرامرها و سئوکاران بسیار مفید باشد. به عنوان مثال، اگر یک کسب و کار فصلی (مانند فروشگاه لوازم خانه و باغبانی) را مدیریت می کنید، زمانی که عبارات جستجوی مرتبط با کسب و کار شما پرطرفدار هستند، باید تلاش های بازاریابی خود همچون تبلیغات را افزایش دهید. در طول افزایش حجم جستجو، هزینه به ازای هر کلیک شما در تبلیغات گوگل احتمالاً بالاتر خواهد بود، بنابراین مطمئن شوید که زمانی که محصولات یا خدمات شما در حال ترند هستند، بودجه بیشتری را به کمپین های تبلیغاتی خود اختصاص دهید.

برای مقایسه چند عبارت، از ویژگی «+ افزودن مقایسه» استفاده کنید:

google trends learning

آموزش گوگل ترندز

Google Trends همچنین به شما عبارات جستجوی مرتبط را نشان می دهد و اینکه چگونه علاقه جستجو بر اساس منطقه فرعی متفاوت است

آموزش گوگل ترند

می‌توانید از داده‌های موجود در Google Trends برای چندین هدف مختلف بازاریابی استفاده کنید:

  • در جستجوی پولی، از داده‌های Google Trends می‌توان برای اطلاع‌رسانی به کمپین‌های فصلی استفاده کرد و به برنامه‌ریزی بودجه تبلیغات و همچنین صرفه جویی در بودجه کمک کرد. علاوه بر این، می‌توانید از Google Trends برای یافتن عبارات پرطرفدار نامربوط که باید به‌عنوان کلیدواژه‌های منفی تنظیم کنید، تا بودجه خود را در آن کلمات و عبارات هدر ندهید، استفاده کنید. بنابراین جستجوهای پرطرفدار تأثیر زیادی بر هزینه‌های شما ندارند.
  • برای سئو و بازاریابی محتوا، از Google Trends استفاده کنید تا بدانید افراد در بازار هدف شما در مورد چه اطلاعاتی جستجو می کنند. نوشتن محتوا و فعالیت های سئویی در مورد موضوعات پرطرفدار می تواند به جذب ترافیک به سایت شما کمک کند.
  • برای الهام بخشیدن به تبلیغات خود، Google Trends را بررسی کنید تا ببینید در حال حاضر چه موضوعاتی افکار عمومی را به خود جلب کرده است. ارجاع به یک موضوع پرطرفدار (مثل یک نوع جدید موسیقی یا موضوع سیاسی یا موضوع ورزشی، اجتماعی یا هر چیزی مانند آن) در کمپین های بازاریابی خود، خواه یک انفجار ایمیل، یک تبلیغ اینستاگرامی یا یک بنر باشد، می تواند تعامل تبلیغات شما را افزایش دهد.

شما می توانید با وارد کردن یک عبارت جستجوی خاص در کادر جستجو در صفحه اصلی، تحقیقات رایگان کلمات کلیدی را در Google Trends انجام دهید. به‌طور پیش‌فرض، این مورد جستجوی محبوب‌ترین کلمات کلیدی Google را انجام می‌دهد. اما می‌توانید آن را برای جست‌وجوی داده‌های جستجوی YouTube نیز تغییر دهید. اگر یوتیوبر هستید یا می خواهید از یوتیوب برای پیشرفت کسب و کار خود استفاده کنید و به موضوعات جدید احتیاج دارید که بازخورد خوبی بگیرند، استفاده از گوگل ترندز توصیه می شود.

Google Trends نموداری از محبوبیت عبارت جستجو در سال گذشته را نشان می دهد. همچنین می توانید با گسترش محدوده تاریخ، بازه زمانی را تغییر دهید. نگاهی به داده‌های دو یا سه سال گذشته، در مقایسه با سال گذشته، می‌تواند به شما کمک کند بین مدها و روندهای واقعی تمایز قائل شوید. ویژگی تحقیق کلمات کلیدی به شناسایی کلمات کلیدی که محبوبیت آنها در حال افزایش است و جلوگیری از کلمات کلیدی که با گذشت زمان کمتر محبوب می شوند کمک می کند.

یافتن کلمات کلیدی مرتبط

چیزی که Google Trends را منحصر به فرد می کند، توانایی آن در توصیه کلمات کلیدی مرتبط است که در حال حاضر در حال افزایش محبوبیت هستند. این ویژگی از این جهت قدرتمند است که به شما امکان می‌دهد کلمات کلیدی بهتر و مرتبط‌تری را بر اساس عبارت جستجوی اصلی خود شناسایی کنید. هنگامی که یک عبارت جستجو را در صفحه اصلی تایپ می کنید، سایت فهرستی از کلمات کلیدی را که در نظر می گیرد مرتبط با جستجوی شما می داند، ارائه می دهد.

10 راه برای رشد سازمان یافته در اینستاگرام

Google Trends این کلمات کلیدی را به ترتیب محبوبیت به شما نشان می دهد و حتی درصد دقیق افزایش حجم جستجو را برای هر یک به شما ارائه می دهد.

موضوعات مرتبط را کشف کنید

علاوه بر استفاده از Google Trends برای جستجو و پیدا کردن عبارات جستجوی مرتبط، می‌توانید از آن برای پیدا کردن موضوعات مرتبط برای محتوای آینده نیز استفاده کنید.

در بخش سمت چپ Related Queries، جدول دیگری به نام Related Topics وجود دارد. این بخش به جای اینکه عبارات جستجوی خاص را به شما نشان دهد، بینشی را در مورد موضوعات گسترده تری که افراد در جستجوی آن هستند به شما ارائه می دهد.

شما باید برای هر موضوعی که برای نوشتن انتخاب می‌کنید کلمات کلیدی خاصی را بررسی کنید. اما این توصیه‌ها می‌توانند به شما کمک کنند ایده‌های جدید و پرطرفداری را برای محتوای آینده پیدا کنید. راه‌های بی‌شماری برای استفاده از Google Trends به بهترین نحو وجود دارد و ما سعی داریم بهترین راه هایی که می توانید از آن ها استفاده کنید تا موفق تر واقع شوید را به شما آموزش دهیم.

شروع استفاده از گوگل ترندز

اولین کاری که باید انجام دهید آن است که یک کلمه کلیدی اصلی برای موضوع خود وارد کرده و Enter را بفشرید.

در این بخش، Google Trends امکاناتی را در اختیار شما قرار می دهد تا بررسی های بهتری انجام دهید که در ادامه به بخشی از آن ها می پردازیم:

استفاده از تنظیمات بخش Worldwide به شما کمک می کند تا یک بازار خاص را از نظر جغرافیایی هدف قرار دهید. به عنوان مثال ، کلمه “خرید” را در زمان های مختلف در بخش های مختلف ببینید:

خرید چتر آموزش گوگل ترندز

به علت تغییر فصل می بینیم که عبارت نوسان زیادی دارد. همچنین می توانید میزان جستجو در بخش های مختلف ایران را بررسی کنید و ببینید که در چه جاهایی بیشتر جستجو می شود تا در سئو و تبلیغاتی که انجام می دهید ساکنان این مناطق را بیشتر تارگت کنید.

همچنین شما می توانید زمان را از سال 2004 تا همین 4 ساعت گذشته تنظیم کنید و ببنید که یک عبارت در زمان های مختلف چه پیشرفتی داشته است. نکته حرفه ای آن است که از چندین انتخاب زمانی استفاده کنید تا ایده ای از روندهای بلندمدت در مقابل روندهای کوتاه مدت داشته باشید تا به صورت حدودی متوجه شوید که آیا این کلمه یا عبارت خاص در آینده رو به بهبود می نهد یا خیر.

همچنین می توانید فیلتربندی های مختلفی را داشته باشید تا نتایجی را دریافت کنید که با حوزه و صنعت کاری شما همخوانی داشته باشد، زمان معینی را انتخاب کنید و روند جستجو در مناطق مختلف را مورد بررسی قرار دهید.

نوع جستجوی وب (شامل وب، تصویر، اخبار، خرید گوگل و یوتیوب) یکی دیگر از مقوله‌های بسیار مهم است، که شما می توانید تنظیم کنید که کلمات مورد بررسی بر اساس کدام نوع جستجو برای شما لیست شوند. اگر می خواهید بر روی سئو تصویر تمرکز کنید یا فعالیت یوتیوب خود را آغاز کنید، می تواند بسیار مفید باشد. با برآورد 6.3 میلیارد جستجو در روز و تقریباً 2.3 تریلیون جستجوی جهانی در سال، نکته کلیدی در اینجا جستجوی کلمات اصلی و سپس فیلتر کردن حداکثری بر اساس صنعت، منطقه، زمان، نوع جستجو و هر چیز دیگری برای دریافت مرتبط ترین اطلاعات است.

چطور محتوا و پیج خودمان را تحلیل و بررسی کنیم؟

زمانبندی طولانی را برای دریافت میزان پایداری یک کلمه انتخاب کنید

Google Trends به شیوه ای بسیار نسبی گرایانه کار می کند. نتایج امروز کوتاه مدت هستند و باید آن ها را با نتایج طولانی مدت تر بررسی کنید. کلمه اینستاگرام یک عبارت محبوب است که همیشه سرچ می شود، اما وقتی که کرونا به یک باره ظهور کرد، کووید 19 و کرونا بودند که خیلی سریع محبوب شدند. اگر در تنظیمات پیشفرض که برای 12 ماه گذشته کلمات را بررسی می کند ببینید، مشاهده می کنید که محبوبیت کلمه کرونا از محبوبیت کلمه اینستاگرام بیشتر است. اما این نتایج مربوط به 12 ماه گذشته هستند. کافی است تاریخ را از 2004 تاکنون تغییر دهیم.

در اینجا چیزی است که در تنظیمات پیش‌فرض مشاهده خواهید کرد که شامل نتایج در 12 ماه گذشته می‌شود. اما اگر تاریخ را به 2004 تا کنون تغییر دهیم، چه اتفاقی رخ می دهد؟ روند کلی بسیار پایدارتر به نظر می رسد.

google trends

از گوگل ترندز برای چه کارهایی می توان استفاده کرد؟

برای سئو

Google Trends یک ابزار رایگان عالی برای تحقیق کلمات کلیدی SEO است. به خصوص از طریق ارائه کلمات مرتبط می توانید کلمات کلیدی کاملاً جدیدی را که قبلاً متوجه آنها نشده بودید پیدا کنید. این کلمات و عبارات توسط سرویس گوگل ارائه می شوند و قطعا توسط مردم جستجو می شوند و می توانید بر روی آن ها کار کنید.

به عنوان مثال می توانید چند کلمه را بررسی کرده و ببنید که نسبت به یکدیگر چه فاصله ای از نظر محبوبیت دارند و سپس کلمات مرتبط آن ها را نیز بررسی کنید و با توجه به میزان محبوبیت هر کدام، آن ها را برای تولید محتوا و سئو خود مورد بررسی قرار دهید.

گوگل ترندز به تنهایی ابزار کاملی برای تحقیق کلمات کلیدی نیست و نباید اولین جایی باشد که برای تحقیق به آن سر می زنید، اما می تواند بینش بیشتری برای تصمیم گیری در آینده ای نزدیک به شما ارائه دهد. سرمایه گذاری زودهنگام بر روی روند رو به رشد یک کلمه کلیدی یک راه عالی برای حفظ رشد رتبه های سایت است. 

برای سئوی فروشگاهی نیز، دانستن محصولات و دسته بندی های پرطرفدار در صنعت خود، می تواند باعث شود که ترافیک شما را افزایش پیدا کرده و به دنبال آن فروش را نیز افزایش دهد. 

می خواهید بدانید که آیا کلمه کلیدی شما ویژگی هایی مانند دارد یا نه؟ پس استفاده کردن از گوگل ترندز ایده خوبی است.

  • فصلی بودن کلمه مانند “خرید لباس زمستانه”
  • روند رو به بالا یا پایین
  • کشف کنید که آیا یک کلمه کلیدی فقط یک مد است که بزودی دیگر سرچ نمی شود…

برای یوتیوب

مانند کلمات کلیدی برای سایت ها و فروشگاه های آنلاین، Google Trends یک راه عالی برای شناسایی ایده های تولید محتوا در YouTube است. استفاده از گوگل ترندز می تواند شما را به موضوعاتی برساند که به شما در چینش در استراتژی سئوی YouTube کمک می کند و شما می توانید با استفاده از آن به یافتن ایده برای ویدئوهای بعدی که پتانسیل بیشتری برای ویروسی شدن دارد بپردازید. 

بنابراین شما یک کانال یوتیوب دارید و به دنبال موضوع یا موضوعات بعدی برای ساختن یک ویدیو هستید و می توانید با تحقیق در مورد عبارات جستجویی که مرتبط با ویدیوهای قبلی شما و موضوع کانال شما هستند شروع کنید. 

چطور هشتگ های غیرمجاز را تشخیص دهیم؟

همچنین، به دنبال موضوعات فصلی در حوزه فعالیت خود نیز  باشید، زیرا فصلی بودن باعث می‌شود که وقتی موضوعی مرتبط با ویدیوهای شما باشد، ترافیک زیادی ایجاد شده و به افزایش تعداد بازدیدهای اولیه شما کمک می‌کند. این استراتژی برای کانال های تازه کار اهمیت ویژه ای دارد.

برای Google Shopping و Google Ads

دانستن زمان شروع کمپین های مختلف برای تبلیغات خدمات و محصولات خود برای انجام تبلیغات گوگل یا سایر تبلیغات، می تواند شما را در چیدن یک استراتژی تبلیغاتی بهتر و هدف قرار دادن کلمات بهتر کمک کرده و به شما کمک می کند که در هزینه های خود نیز صرفه جویی کنید. 

دو راه برای بررسی این موضوع وجود دارد: 

  • وقتی خارج از اوج فروش محصولات در سال هستید و محصولات شما خریدار زیادی ندارند، با استفاده از آن از شروع کمپین و هدر دادن بودجه خود جلوگیری می کنید.
  • یا زمانی که در اوج فروش محسولات سال هستید برای به حداکثر رساندن بازدهی کمپین تبلیغاتی و افزایش فروش از آن استفاده می کنید.

پیش بینی روند یک کلمه یا عبارت کلیدی

درست است که Google Trends نمی‌تواند آینده را پیش‌بینی کند، اما می توانید با بررسی روند کلمات در مناطق مختلف و در بازه های زمانی مختلف که به شما در تصمیم‌گیری مبتنی بر داده کمک می‌کنند از گوگل ترندز کمک بگیرید. شاید گوگل ترندز نمی تواند قیمت دلار و سهام را پیشبینی کند و نمی توان از آن به عنوان ابزاری برای دیدن آینده حساب برد، اما می توان با تحلیل داده هایی که در گذشته به ما داده، روند جستجوها، محبوبیت کلمات و اتفاقی که احتمالا می افتد را تا حدودی فهمید.

استفاده از گوگل ترندز همراه با Google Analytics

چگونه از داده های گوگل ترندز برای تجزیه و تحلیل استفاده کنیم؟ مانند تحقیقات کلمات کلیدی ، می توانید از داده های گوگل ترندز برای تعیین کلمات و عباراتی در سایت خود استفاده کنید که بیشترین سودآوری را برای شما خواهند داشت. اینگونه می دانید که سرمایه گذاری زمانی و انرژی خود را در کجا صرف کنید.

گوگل ترندز شما کمک می‌کند فرصت‌های پنهانی را که ممکن است در اطراف سایت شما وجود داشته باشند، چه فرصت‌ های بهینه‌ سازی محتوای بیشتر درباره آن موضوع و چه در زمینه فصلی بودن، پیدا کنید.  برای مثال، داده‌های گوگل ترندز می‌تواند یکی از نشانه‌هایی باشد که می‌تواند جهش ناگهانی ترافیک را توضیح دهد، و تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌تواند به شما کمک کند راه‌های بیشتری را برای به دست آوردن ترافیک مشخص شده به دست آورید. 

می‌توانید از داده‌های گذشته Google Analytics استفاده کنید و آن‌ها را با بررسی های Google Trends مقایسه کنید تا ایده‌های بیشتری در مورد کارهای بعدی داشته باشید. به عنوان مثال، بهینه سازی محتوای وب سایت شما برای مطابقت با روش جستجوی بازار هدف، می تواند پتانسیل ترافیک آن بازار هدف را افزایش دهد.

نتیجه گیری

در این مقاله به آموزش گوگل ترندز پرداختیم که یک سرویس ارائه شده از سمت گوگل است و به شما کمک می کند ترندهای روز را شناسایی کرده و از آن ها در جهت رسیدن به اهداف خود بهره ببرید. از اینکه تا اینجا با ما همراه بودید متشکریم. می توانید سوالات و نظرات خود را در بخش کامنت ها مطرح کرده تا به آن ها پاسخ دهیم.

5/5 - (2 امتیاز)

قیمت کتاب + فایل صوتی مکمل 90.000 تومان

در حال حاضر کاملا رایگان

حجم فایل :30MB

  همراه این PDF دو هدیه دیگر به  ارزش 230 هزار تومان دریافت می کنید 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

درخواست مشاوره

  • مشاوره با ما هیچ هزینه ای ندارد.

    شماره تماس خود را وارد کنید.

دوره 8 روزه کاملا رایگان “اینستاگرام پولساز”

قیمت 149هزار تومان

امروز رایگان