آیا تا به حال به اندیشیده اید؟

36

فهرست مطالب

آیا تا به حال به بازاریابی شبکه های اجتماعی اندیشیده اید؟

بازار مکانی است به جهت عرضه ی کالا به گونه ای که این مکان در مسیر رفت و آمد توده ی مردم قرار داشته باشد. این رفت و آمد ها در نگاه سنتی همان حضور فیزیکی خواهد شد. اما در دنیای مدرن امروزی تعریف دیگری از رفت و آمد نیز ارائه می ‌شود. در واقع همراه با گسترش روز افزون دنیای اینترنت که توانسته هر چه عمیق تر در دنیای واقعی انسان ها جا باز کند، شاهد هر چه پررنگ تر شدن حضور توده ی مردم در این فضا هستیم. مردم می ‌خواهند نگاه کنند، جست و جو کنند، پرس و جو داشته باشند تا همراه با آگاهی هایی که آنها را راضی نگه داشته است دست به خرید بزنند.

پس هر مکانی که مورد بازدید دائمی مردم قرار می‌ گیرد به نوعی بازار خواهد بود و در این دوران چه بازاری پربازدید تر از دنیای بزرگ اینترنت. از آنجا که هر بازاری، بازاریابی خواهد داشت، دنیای اینترنت نیز بازاریابی های خاص خودش را خواهد داشت. دنیایی که با نام بازاریابی شبکه های اجتماعی از آنها یاد می شود. بازاریابی شبکه های اجتماعی یکی از مهم ترین و پر رونق ترین در انواع بازاریابی ها در بستر اینترنت می باشد.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی دیجیتال می تواند در سبک ها و یا شیوه های متعددی در مقام اجرایی شدن باشد. ابزار های اینترنتی بسیار گسترده هستند و هر ابزاری به راحتی می تواند به یک نوع از بازاریابی دیجیتال تبدیل بشود. اما در میان ابزار های ارتباط جمعی موجود در اینترنت، شبکه های اجتماعی جایگاه برتری برای خود دست و پا کرده اند. جایگاهی که می‌ تواند در استقبال باشکوه توده ی مردم از آنها ایجاد شده باشد. شبکه‌ های اجتماعی خود طیف گسترده ‌ای از ابزار های اطلاعاتی در فضای اینترنت را شامل می شوند. بازاریابی شبکه های اجتماعی به تبع هر شبکه ی اجتماعی متفاوت و متنوع خواهد بود. به گونه ‌ای که از هر شبکه اجتماعی تا شبکه اجتماعی دیگر شاهد تغییرات گسترده در تنوع بازار ها، سلیقه ی کاربران و فضاهای حاکم بر آنها هستیم. این موضوع موجب شده تا هر شبکه اجتماعی به نوعی بازاریابی شبکه های اجتماعی مخصوص به خود را داشته باشند.

به هر صورت با این تفکر ساده که کسب و کار در جایی است که مردم در آنجا باشند، شبکه های اجتماعی به بزرگترین مراکز خرید و فروش تبدیل خواهند شد. چرا که همه روزه و یا شاید هر لحظه میلیون ها نفر در این شبکه ‌های اجتماعی در حال کند و کاو باشند.

آشنایی با شبکه های اجتماعی راه ورود به بازاریابی دیجیتال

در جهان امروز تعداد قابل توجهی از شبکه ‌های اجتماعی ساماندهی و مدیریت می شوند. تمام این شبکه ‌های اجتماعی همراه با هدف مشترکی که دارند، دارای تفاوت های کلی یا جزئی در ساختار ارتباط جمعی خود هستند. تمام شبکه های اجتماعی به نوعی به دنبال ایجاد ارتباط میان تمام مردم جهان از طریق فضای اینترنت هستند. البته این هدف را با سبک های مختلفی دنبال می کنند. از ایجاد فضاهای خبری گرفته تا برقراری ارتباطات زنده ی عادی و یا ایجاد صفحات شخصی برای هر فردی که می ‌خواهد دنیای مجازی شخصی خود را داشته باشد.

بازاریابی اینستاگرام

شبکه های اجتماعی بسته به بزرگی خود جایگاه بازاریابی خود را پیدا می کنند. شبکه ای که مخاطبان بسیار زیادی دارد به راحتی می تواند یک بستر بزرگ اطلاعاتی و تبلیغاتی باشد. بازاریابی شبکه های اجتماعی در فضاهایی که مخاطب وجود ندارد قطعاً جذابیتی نخواهد داشت. از این رو تمام فعالان در عرصه ی بازاریابی شبکه های اجتماعی به نوعی عمده تمرکز خود را بر شبکه های محبوب و پربازدید قرار داده ‌اند. از طرفی تقریبا تمام شبکه ‌های اجتماعی در بستری جهان شمول فعالیت می‌ کنند. این یعنی آنکه از شرق تا غرب جهان در مسیر دنیای ارتباطاتی آنها قرار خواهند گرفت. این موضوع را باید در کنار محدودیت های جغرافیایی و یا فرهنگی و شاید اجتماعی در عمده فعالیت های بازاریابی مورد توجه قرار داد.

شبکه های اجتماعی زمانی می توانند به ابزاری کارآمد در فضای بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی تبدیل بشوند که به نوعی بتوانند در ساختار کلی خود تفکیکی میان عناصر جغرافیایی، فرهنگی و یا اجتماعی داشته باشند. منظور از این تعریف در یک بیان ساده تر می تواند این طور بیان بشود که هر فردی در بستر شبکه ‌های اجتماعی بتواند به نوعی با طیف گسترده از مردمانی که در محدوده ی جغرافیایی، فرهنگی و یا اجتماعی او قرار دارند، ارتباط کامل برقرار نماید. به گونه ای که خود را در جمع مردمانی غریب پیدا نکند.

اینکه شبکه ‌های اجتماعی چگونه و با چه ترفندی به گونه ای که از جذابیت های خود نمی کاهند، اقدام به خلق این ویژگی ها می زنند، در واقع وجه تمایز آنها از یکدیگر خواهد بود. البته ممکن است این طور توجیح بشود که غالباً این خود توده ی کاربران هستند که می ‌توانند فضاهای اختصاصی به جهت موقعیت جغرافیایی، فرهنگی و یا اجتماعی ایجاد نمایند. اما در نهایت همین کاربران باید بتوانند در یک بستر هدفمند ارتباطی اقدام به خلق چنین فضاهای اختصاصی داشته باشند.

شبکه‌ های اجتماعی مانند فیس‌ بوک (face book)، توییتر (twitter)، لینکدین (linkedin)، کورا (quora) و اینستاگرام (instagram) از جمله بهترین ها در جمع بسیار شبکه های اجتماعی هستند. این شبکه ها توانسته اند که علاوه بر جذب مخاطبان میلیونی که عموماً کاربران فعال این شبکه های اجتماعی خواهند بود، به خوبی از عهده ی تفکیک فرهنگ ها، موقعیت های جغرافیایی و حتی مذاهب برآمده باشند. از این رو بازاریابی شبکه های اجتماعی در این شبکه ها همراه با کاربران میلیونی ای که دارند می تواند فعالیت بسیار مطلوب و پول سازی بشود.

کسب درامد اینستاگرام

از بازاریابی شبکه های اجتماعی چه اندازه می دانید؟

چند سال پیش که برای اولین بار شاهد ظهور شبکه های اجتماعی بودیم، به نوعی این ابزار های ساده ی اینترنتی را همراه با نگاهی تفریحی به جهت پر کردن وقت هایی که هیچ برنامه ‌ای برای آنها نداشتیم می‌ دیدیم. شاید هرگز فکر آن را نمی کردیم که این شبکه های اجتماعی بتوانند به این سرعت جایگاه بلندی در روند زندگی روزمره ی ما داشته باشند. اما امروزه بسیاری از ما به جهت رفع نیاز های ارتباطاتی، آموزشی، خدماتی، خرید مایحتاج زندگی، آشنایی با دنیای پیرامون و… به نوعی پای شبکه ‌های اجتماعی را باز کرده‌ ایم.

ظهور گوشی‌ های هوشمند در کنار توسعه ی بسیار سریع اینترنت های بی سیم، جایگاه این شبکه های اجتماعی را پررنگ‌ تر کرده است. خیلی از ما به جهت پر کردن اوقات فراغتی که چندان طولانی نیستند و یا نمی ‌شود برنامه ‌ریزی خاصی برای آنها داشت، به سراغ گشت و گذار در شبکه های اجتماعی می رویم. گشت زنی ای که می تواند همراه با دیدار دوستان، کسب اطلاعات، آموزش های ساده و حتی همراه با اهداف دیدن محصولات جدید باشد. تمام این ماجرا ها می‌ تواند به بستری به جهت ایجاد بازاریابی شبکه های اجتماعی تبدیل بشود.

شاید در نگاه ساده ای، بازاریابی شبکه های اجتماعی را بتوان در تبلیغ محصولات لابلای مطالب دیگر تعریف نمود. خب، این پایه ترین شیوه در بازاریابی شبکه های اجتماعی می باشد. اما کارآمد ترین آنها نیست. اینکه شما در میان مطالب متعدد یک فضای خاص ارتباطی، اقدام به تبلیغ محصولی و یا خدماتی داشته باشید، چیزی می شود در حد و اندازه های تبلیغات محیطی و یا رادیویی و تلویزیونی.

اما بازاریابی شبکه های اجتماعی چیزی فراتر از یک تبلیغ ساده را می خواهد. در نگرش امروز آنها؛ هر فروشنده، تولید کننده و یا مجری خدماتی که می ‌خواهد در فضای شبکه ‌های اجتماعی اقدام به کسب درآمد نماید، باید بتواند به گونه ای پایدار در مقابل دیدگان مخاطبان خود قرار گیرد. چنان که برای این پایداری مستلزم صرف هزینه ای نباشد. این یعنی آنکه هر فعال اقتصادی در بازاریابی شبکه های اجتماعی به نوعی باید صاحب یک جایگاه برای خود باشد. جایگاهی که او و محصولاتش را به خوبی معرفی خواهد کرد.

پولسازی اینستاگرام

در برخورد های شخصی خودمان می توانیم متوجه ی این موضوع باشیم. خیلی از ما به دنبال رفع نیاز های خود به نوعی برخی از صاحبان کسب و کار های مجازی را دنبال می کنیم. بسیاری از ما به نوعی این صاحبان کسب و کار های مجازی را به عنوان مرجع در فعالیت اختصاصی خود می دانیم و مطالب منتشر شده ی آنها را گاها ذخیره می کنیم. تا در مواقع ضروری بتوانیم به راحتی به آنها دسترسی داشته باشیم. تمام این ماجرا همان جایگاه ویژه ای است که برای کسب و کار های مجازی قائل هستیم.

حال که به مفهوم کلی بازاریابی شبکه های اجتماعی پرداختیم می خواهیم تا شما را با مراحل ایجاد یک جریان بازاریابی شبکه های اجتماعی آشنا کنیم. آنچه در ادامه به آن خواهیم پرداخت در واقع خلاصه ای است از تمام مراحلی که برای یک بازاریابی شبکه های اجتماعی به آن نیاز دارید.

مراحل ایجاد بازاریابی شبکه های اجتماعی

  • در یکی از شبکه‌ های اجتماعی عضویت داشته باشید: اولین ابزار برای بازاریابی شبکه های اجتماعی عضویت در یک شبکه اجتماعی است. شما باید با توجه به اهداف بلند مدت خود، شبکه ی موردنظر خود را انتخاب و عضو آن بشوید. عضویتی که بتواند یک حساب کاربری برای کسب ‌و کارتان داشته باشد. از این رو بهتر است که نکات زیر را در نظر داشته باشید:
  • هدف از حضور شما در شبکه ‌های اجتماعی چیست؟
  • برای عضویت در فضای مورد نظرتان، چه چیزهایی نیاز است؟
  • آیا شبکه ‌های اجتماعی شما از لحاظ محتوا، عکس، طراحی بهینه هستند؟
  • کدام شبکه برای کسب و کار شما شما مفیدتر است؟

همراه با پاسخ دادن به هر یک از موارد بالا می توانید به خوبی ساختار مورد نیاز بازاریابی خود را پیدا کرده و به آسانی آن را خلق نمایید.

  • به مشتری ایده آل خود فکر کنید: بهتر است هر چه بیشتر در تحلیل و توصیف مشتری نهایی خود دقیق ‌تر باشید. چرا که نتیجه بهتری خواهید گرفت. از این رو فاکتورهای متعددی مانند سن و سال، جنسیت، میزان درآمد، موقعیت جغرافیایی، نگرش های فرهنگی و یا اجتماعی و… را می توانید در نظر بگیرید. این مهم را در نظر داشته باشید که در صورت انتخاب مخاطبین اشتباه، مارکتینگ شما با شکست مواجه خواهد شد. برای یک انتخاب صحیح و مناسب معیارهای زیر می تواند بسیار سودمند واقع بشوند:
  • سن
  • محل سکونت
  • درآمد
  • شبکه ‌های اجتماعی محبوب در نزد جامعه هدف
  • پولسازی اینستاگرام
  • موقعیت خود در شبکه اجتماعی را مشخص کنید: پس از ثبت حساب کاربری در شبکه ‌های اجتماعی، باید حضور خود در این شبکه ‌ها را به ‌گونه ‌ای مشخص کنید که نشان ‌دهنده هدف شما از این حضور باشد. به این منظور می توانید مشتریان ایده آل خود را در نظر بگیرید. در صورتی که هدف خود در شبکه های اجتماعی را مشخص نکرده اید و همراه با این بی هدفی به انتشار پست‌ های پراکنده می پردازید، مطمئن باشید که با شکست مواجه خواهد شد؛ زیرا مردم همیشه علاقه دارند که افراد متخصص در یک زمینه را دنبال ‌کنند. نه افرادی که به‌ شکل عمومی و غیر تخصصی فعالیت می‌کنند.
  • سعی در انتشار محتوای چالش برانگیز داشته باشید: شما باید در نگاه مخاطبان خود خاص جلوه نمائید. چرا که احتمالا شما تنها افراد صاحب کسب و کار مورد نظرتان نیستید. شبکه های مجازی دایره رقابت سرسختی است. رقابتی که در آن افراد و گروهای بسیاری مانند شما حضور دارند. پس برای رقابت با آنها خلاق باشید و محتوای درگیر کننده انتشار بدهید. شاید برای تفهیم بیشتر بهتر باشد که با انواع محتوا در شبکه های اجتماعی آشنایی داشته باشید:
  • تصویر
  • ویدئو
  • پست ‌های وبلاگ
  • اخبار شرکت
  • کتاب‌ ها یا eBook
  • مصاحبه‌ ها

شما باید یاد بگیرید که از محتوایی هم سو با اهداف خود استفاده کنید. از این رو در نظر گرفتن محتوای باکیفیت و مرتبط باید در اولویت فعالیت شما قرار بگیرد.

  • بر روی ابزار مدیریت شبکه ‌های اجتماعی خود سرمایه گذاری کنید: بسیاری از بازاریابان به‌ منظور افزایش بازدهی خود، از ابزارهایی برای بهره بردن از شبکه های اجتماعی استفاده می‌کنند. استفاده از ابزارها باعث استفاده آسان از شبکه ‌های اجتماعی می ‌شود. از مزایای سودمند این ابزارها، امکان ایجاد زمان‌ بندی در انتشار پست‌ ها می باشد.
  • پیگیر کسب و کار شبکه های اجتماعی خود باشید: شاید بتوان گفت که این مرحله از مهم‌ ترین مراحل و یا بهتر قسمت اعظمی از فعالیت و موفقیت  در کسب ‌و کارهای شما در رسانه ‌های اجتماعی خواهد بود. شما باید دائما درگیر و پیگیر بازاریابی شبکه های اجتماعی خود باشید. این امر با صرف وقت و انرژی کارآمد محقق خواهد شد. تلاش برای تهیه مطالب مفید، آنالیز دائمی کسب و کار از طریق اطلاعات موجود در شبکه های اجتماعی و یا بازخورد کاربران و… به هر صورت این مرحله همراه با آزمون و خطاهای بسیای خواهد بود. اهمیتی در طی کردن مسیرهای خطا نیست. بلکه باید بتوانید به گونه ای مدیریت شده این مسیرهای خطا را شناسایی کرده و سعی در پیدا کردن مسیرهای درست داشته باشید تا بتوانید بازاریابی شبکه های اجتماعی خود را در مسیر رشد و توسعه قرار بدهید.
  • اینستاگرام مارکتینگ
به این مطلب امتیاز بده post

قیمت کتاب + فایل صوتی مکمل 90.000 تومان

در حال حاضر کاملا رایگان

حجم فایل :30MB

  همراه این PDF دو هدیه دیگر به  ارزش 230 هزار تومان دریافت می کنید 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

درخواست مشاوره

  • مشاوره با ما هیچ هزینه ای ندارد.

    شماره تماس خود را وارد کنید.

دوره 8 روزه کاملا رایگان “اینستاگرام پولساز”

قیمت 149هزار تومان

امروز رایگان