استفاده از هشتگ در شبکه های اجتماعی

هشتگ گذاری در توییتر

فهرست مطالب

هشتگ گذاری یکی از روش های معرفی پست در شبکه های اجتماعی برای حجم انبوهی از کاربران است. با هشتگ گذاری در شبکه های اجتماعی مانند توییتر، اینستاگرام و… شما پست های خود برای کاربران در سراسر جهان به نمایش می گذارید. البته قابل ذکر است که این روند همواره بدین شکل نبوده و در برخی از شبکه های اجتماعی و پیام رسانها مانند تلگرام و واتس اپ شما با استفاده از هشتگ می توانید پست های خود را دسته بندی کنید تا در صورت نیاز راحت تر به آنها دسترسی داشته باشید. در این مقاله به بررسی کامل هشتگ و استفاده از آن در شبکه های اجتماعی خواهیم پرداخت.

استفاده از هشتگ

تاریخچه استفاده از هشتگ

در چند دهه اخیر، با رشد و پیشرفت تکنولوژی و اینترنت، شبکه های اجتماعی یا به عبارتی سوشال مدیاها به عنوان یکی از پدیده های مهم و تاثیرگذار، وارد زندگی ما شدند؛ شبکه های اجتماعی بستری را بوجود آوردند که مردم کل جهان بتوانند به سادگی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و اطلاعات را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. یکی از ابزار های مهم در این شبکه های اجتماعی هشتگ یا “#” است که توسط بسیاری از کاربران مورد استفاده قرار میگیرد و نقش مهمی در ایجاد ارتباط و دسته بندی محتواهای شما دارد.

 اگر بخواهیم به تاریخچه هشتگ نگاه کوتاهی بیاندازیم، هشتگ برای اولین بار در شبکه اجتماعی “توییتر” در سال 2007 توسط کاربری با نام کریس مسیینا معرفی شد. او برای بار اول هنگام معرفی و توضیحات در مورد هشتگ بیان کرد که کاربران می توانند با افزودن # به قبل از کمله مورد نظرشان، محتواهای مشابه را با یکدیگر دسته بندی کرده و یا حتی دسترسی به این محتواها را برای سایر کاربران راحت تر سازند. این ایده توسط توییتر پذیرفته شد و تا به امروز توسط سایر شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام، تریث و… مورد استفاده قرار گرفته است. اگر بخواهیم به کاربرد دقیق هشتگ‌ها اشاره کنیم، هشتگ‌ها یک ابزار قدرتمند برای جستجو، شناسایی موضوعات ترند و راهی برای دنبال کردن موضوعات مورد علاقه برای کاربران بوده است. استفاده از هشتگ همواره یکی از راه های اصلی برای کشف و ایجاد ارتباط بین کاربران بوده است و کاربرانی که نحوه استفاده صحیح از این ابزارها را یاد گرفتند، توانستند ارتباطات موثری با سایر کاربران ایجاد کرده و به محبوبیت و دنبال کننده های صفحاتشان بیافزایند.

نقش اصلی هشتگ در دسترسی به محتوا و تعاملات

همانطور که بیان کردیم، هشتگ‌ها به عنوان یک ابزار کلیدی در شبکه‌های اجتماعی، نقش اساسی در دسترسی به محتوا و بالا بردن تعامل پست‌ها ایفا می کنند. با گذشت زمان، صفحه کاربریتان در صورت فعالیت زیاد، با حجم انبوهی از اطلاعات و محتواهای مختلف رو به رو می شود که در این مرحله هشتگ‌ها به عنوان یک سیستم دسته بندی مفید عمل خواهند کرد. وقتی شما از یک هشتگ استفاده کنید یا در صفحه اینستاگرام‌تان آن هشتگ را دنبال کنید، محتواها به صورت خودکار دسته بندی شده و هوش مصنوعی این شبکات اجتماعی متوجه موضوعات مورد علاقه شما خواهد شد.  در واقع هشتگ‌ها کمک زیادی در شبکه های اجتماعی می کنند که می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. دسته بندی محتوا: با استفاده از هشتگ‌ها شما به راحتی می توانید به موضوعات خود هویت داده و مشخص نمایید که هر محتوا به چه دسته بندی تعلق دارد؛ پس کاربران به راحتی می توانند موضوع مورد نظرشان را دنبال کنند.
  2. ترندها و موضوعات روز: وقتی بحثی در یک منطقه ترند می شود، کاربران شروع به توییت زدن در مورد آن می کنند و اغلب این کاربران از هشتگ استفاده می نمایند که باعث دیده شدن بیشتر محتوای آنها می شود.
  3. جستجو آسان محتوا: در قسمت سرچ هر کدام از شبکات اجتماعی، کاربران به راحتی می توانند موضوع مورد نظر خود را سرچ و جستجو کنند که به کمک هشتگ‌ها، در سریع ترین زمان ممکن به محتوای مورد نظرشان دسترسی پیدا خواهند کرد.

اما کاربرد هشتگ‌ها صرفا به جستجو، دسته بندی و دسترسی به محتوا ختم نمی شود. هشتگ‌ها همچنین می توانند ابزاری مهم برای شرکت در تعاملات اجتماعی باشند؛ برای مثال کاربران می توانند از هشتگ‌ها برای پیوستن به یک گروه خاص، دنبال کردن عقاید خاص و… استفاده نمایند یا حتی در برخی از رویداد های اجتماعی مانند انجام مسابقات، هشتگ‌ها نقش مهمی در تبلیغ و دیده شدن آن رویداد (EVENT) خواهند داشت. پس به طور خلاصه، هشتگ‌ها با ایجاد دسترسی راحت‌تر به محتوا و تعاملات اجتماعی، مهره کلیدی در ارتقا تجربه کاربری و افزایش تعاملات اجتماعی در شبکه‌های اجتماعی به ارمغان می آورند.

هشتگ گذاری در توییتر

استفاده از هشتگ در بازاریابی

استفاده های هدف‌دار از هشتگ‌ها در استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی از اهمیت بسیاری برخوردار است و می توانند کمک های بزرگی در جهت رشد به کسب و کارها نمایند. کسب و کارها می توانند با استفاده صحیح از هشتگ‌ها شانس دیده شدن خود را افزایش داده و مشتری های جدیدی را بدست آورند. یکی از مهم ترین روش های استفاده از هشتگ‌ها در بازاریابی، برندینگ و برجسته سازی ارزش های برند است. کسب و کارها می توانند با ایجاد هشتگ های منحصربفرد که با نام برند مرتبط است و یا حتی برگزاری مسابقات و اینونت هایی که در آنها از هشتگ استفاده می شود، هویت برند خود را قوی و قوی‌تر کنند و مخاطبان بیشتری را جذب کنند.

همچنین نوعی از هشتگ‌ها وجود دارند که به “هشتگ های موقعیتی” معروف هستند که در جذب مشتریان محلی کمک بسزایی برایتان خواهند کرد. با استفاده از این نوع هشتگ‌ها، شما ارتباط مستقیم با توجه به موقعیت مکانی، با مشتریان هم محلی خود خواهید داشت و این مشتریان بیشتر و راحت‌تر به محتواهای شما دسترسی خواهند داشت. هشتگ های ترندی نوع دیگری از هشتگ‌ها هستند که قبلا به آنها اشاره کردیم نیز می توانند در بازاریابی گزینه بسیار مناسبی باشند. با استفاده از هشتگ‌هایی که مرتبط با ترندها و موضوعات روز هستند، قادر خواهید بود تا به محتواها و پست‌های خود ورودی جدیدی ببخشید و در ارتقا دیده‌شدن و تعاملات خود پیشرفت چشمگیری نمایید.

علاوه بر هشتگ‌های ذکر شده، هشتگ‌های مرتبط با محتوای ویژه، هشتگ‌های آموزشی، اطلاع‌رسانی یا تجربیات مشتریان، به کسب و کارها این امکان را می‌دهد تا به مشتریان خود ارزشی بیشتری داده و به یک ارتباط بسیار عمیق با آنها برسند. با به کار گیری این استراتژی‌ها، کسب و کارها قادر خواهند بود با توجه به محتوا و اهداف خود، هشتگ‌ها را به عنوان ابزاری قدرتمند در بازاریابی به کار برده و تعاملاتشان را با مخاطبان خود افزایش دهند.

هشتگ های موثر

راهکارهای ایجاد هشتگ موثر

استفاده از هشتگ‌های موثر چه در استراتژی بازاریابی و چه در صفحات معمولی، یکی از عوامل مهم در جذب مخاطبان و ایجاد تعاملات موفق است. در ادامه تعدادی از راهکار های ایجاد هشتگ با هدف تاثیر گذاری و جذب مخاطب را بریتان بیان کرده ایم:

1- استفاده از هشتگ‌های پرکاربرد و متنوع

استفاده از هشتگ های متنوع به معنای استفاده از هر هشتگی نیست! شما بایستی هشتگ های مرتبط با کسب و کار خود را پیدا کرده و بعد از لیست کردن آنها شروع به استفاده در پست هایتان نمایید. هشتگ های پرطرفدار مرتبط با کسب و کار و صفحه شما، باعث می شوند محتواهای شما در جستجو های مختلف برای کاربران بیشتری دیده شود و در نتیجه تعامل و مخاطبین شما افزایش چشم گیری خواهد داشت.

2- اهمیت انتخاب موضوعات مناسب

همانطور که بیان شد، شما نباید از هر هشتگی زیر پست های خود استفاده کنید؛ چرا که این روند منجر به خارج شدن صفحه شما از موضوع تخصصی می شود. در واقع هیچ لزومی ندارد اگر صفحه شما مربوط به تعمیرات موبایل است، از هشتگ #مهاجرت استفاده نمایید. پس با انتخاب هشتگ های مرتبط و مناسب، صفحه خود را متمرکز بر روی یک موضوع خاص کنید.

3- انتخاب موضوعات متناسب با اهداف

یکی از مهم ترین قدم های ایجاد هشتگ موثر، انتخاب موضوعاتی است که با اهداف و پیام کسب و کار هم خوانی دارند. باید محتوا، موضوعات و هشتگی که انتخاب می شوند به طور کامل با یکدیگر ارتباط داشته و نیازها و علایق مخاطبانتان را دربر گیرد.

4- ترکیب هشتگ‌ها با کلمات کلیدی مرتبط

شما می توانید با ترکیب کلمات کلیدی و هشتگ‌ها بازدهی هشتگ های خود را چندین برابر کرده و عملا یک هشتگ موثر ایجاد نمایید. این کار در واقع که SEO مرتبط است باعث می شود محتوای شما در جستجو های مختلف در شبکه های اجتماعی و حتی در گوگل، با اولویت بیشتری به کاربران به نمایش گذاشته شود.

مزایا و معایب استفاده از هشتگ

نحوه بهره برداری از هشتگ در جذب مخاطبان

استفاده موثر از هشتگ‌ها برای جذب مخاطب در شبکه های اجتماعی یک امر استراتژیک است که نیازمند یک برنامه ریزی دقیق و اجرای هوشمندانه است. با سوق دادن کاربران در استفاده از هشتگ های هدف در تعاملات، برگزاری رویدادها شما می توانید یک تجزیه و تحلیل کاملی از جذب مخاطبین از طریق هشتگ های خاص داشته باشید و در نهایت با آگاهی بیشتری اقدام به استفاده از یک سری هشتگ های خاص در محتواهای خود کنید. در ادامه برخی راه های بهره برداری از هشتگ ها در جذب مخاطبین برایتان بیان شده است.

 تشویق به استفاده از هشتگ در تعاملات کاربران

یکی از راه هایی که در جذب مخاطبین با استفاده از هشتگ بسیار موثر بوده و تعداد زیادی از صفحات و برندهای مطرح حال حاضر جهان اقدام به استفاده از این روش می کنند، تشویق کاربران به استفاده از هشتگ های هدف در تعاملات آنها است. این روند باعث می شود که محتواهای آنها به دسته بندی مرتبط با هشتگ مدنظر شما وارد شده و کاربران بیشتری با کلیک بر روی هشتگ هدف، محتواهای شما و آنها را مشاهده نمایند. همچنین شایان ذکر است که در انتخاب هشتگ، سعی کنید از هشتگی استفاده کنید که مخاطبان به راحتی بتوانند آن را به خاطر بسپارند که یکی از گزینه های مهم در برندینگ محسوب می شود.

تجزیه و تحلیل تعاملات صورت گرفته توسط هر هشتگ

برای بهره برداری کامل از هر هشتگ لازم است تا یک تجزیه و تحلیل دقیق از تعاملات شکل گرفته مربوط به هر هشتگ انجام شود تا بتوانید هشتگ های بعدی خود را با معیار های بهتری سنجیده و انتخاب کنید. هم اکنون برخی از وبسایت ها وجود دارند که خدمات تجزیه و تحلیل صفحات شما را انجام می دهند و شما به کمک این وبسایت ها یک گزارش کامل از صفحه خود دریافت خواهید کرد که به شما کمک می کند تا تعاملات موثرتری را انجام داده و کاربران بیشتری را دفعات بعد به صفحه خود علاقه‌مند نمایید.

به شکل کلی، تشویق کاربران به استفاده از هشتگ خاص در تعاملات روزمره و تجزیه و تحلیل دقیق تعاملات تولید شده توسط هر یک از هشتگ‌ها، از جمله راهکار های مهمی هستند که به وسیله آنها قادر خواهید بود تا تعاملات خود را بهبود داده و مخاطبان بیشتری را جذب کنید.

هشتگ گذاری

بررسی نقاط ضعف و تقویت‌کننده‌ها در استفاده از هشتگ:

استفاده از هشتگ‌ها می تواند یکی از عوامل موثر در رشد یک پیج و همچنین یکی از عواملی برای تبدیل شدن یک صفحه به صفحه مرده (Dead Page) باشد. از اشتباهات رایج در هشتگ گذاری می توان به انتخاب هشتگ هایی اشاره کرد که با محتوای شما همخوانی ندارند. همانطور که قبلا بیان شد، این موضوع می تواند باعث کاهش تعاملات و دیده شدن مطالب و صفحات شما شود. علاوه بر آن، استفاده از تعداد زیادی از یک هشتگ در یک محتوای خاص، ممکن است باعث بی تاثیر شدن سایر هشتگ‌ها شود و در نتیجه مخاطبان نسبت به محتوای شما بی توجه شوند.

در نتیجه سعی کنید از هشتگ های مناسب در صفحات و مطالب خود استفاده کنید و تعداد هشتگ های شما اصولی باشد. برای یک متن دو خطی استفاده بیش از 3 یا 4 هشتگ یکی از اشتباهات رایج است چرا که طول هشتگ های استفاده شده از محتوای شما بیشتر می شود و کاربران متوجه خواهند شد که شما به هشتگ گذاری و جذاب مخاطب بیشتر از محتوای خود اهمیت می دهید.

آینده هشتگ در شبکه‌های اجتماعی:

روز به روز شاهد پیشرفت در حوزه تکنولوژی و شبکه های اجتماعی هستیم و این تحولات تاثیر بسزایی در کاربرد استفاده از هشتگ‌ها در این شبکه های اجتماعی خواهند داشت. با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و ظهور شبکه های اجتماعی جدید، هشتگ‌ها به ابزاری جدایی ناپذیر و قدرتمند برای ارتباط با مخاطبان تبدیل خواهند شد. پس برای عقب نماندن از این پیشرفت‌ها بهتر است هر چه سریع روش کار با هشتگ‌ها را به شکل کامل فراگیرید.

 

به این مطلب امتیاز بده post

قیمت کتاب + فایل صوتی مکمل 90.000 تومان

در حال حاضر کاملا رایگان

حجم فایل :30MB

  همراه این PDF دو هدیه دیگر به  ارزش 230 هزار تومان دریافت می کنید 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

درخواست مشاوره

  • مشاوره با ما هیچ هزینه ای ندارد.

    شماره تماس خود را وارد کنید.

دوره 8 روزه کاملا رایگان “اینستاگرام پولساز”

قیمت 149هزار تومان

امروز رایگان